آرشیو دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۲۶
صفحه آخر
۱۶

روز حجاب در دانشگاه پاریس

دانشجویان مسلمان دانشگاهی در پاریس، پایتخت فرانسه همکلاسی های خود را به استفاده از پوشش اسلامی به مدت یک روز دعوت کردند و از آنها خواستند به بحث در این باره بنشینند.

به گزارش پرس تی وی، دانشجویان مسلمان دانشگاه علوم پو، روز چهارشنبه که به نام «روز حجاب» نامگذاری شده به دیگر دانشجویان گفتند: «اگر فکر می کنید همه زنان باید حق انتخاب پوشش خود را داشته باشند، پس به انتخاب حجاب اسلامی احترام بگذارید.»

در این رویداد که در محوطه دانشگاه برگزار شد، چیزی که بیشتر توجه دیگران را جلب کرد، استفاده دانشجویان مسلمان از لباس هایی بود که در عین اسلامی بودن، بسیار زیبا و با رنگ های شاد بود.

این دانشجویان صفحه ای را در شبکه اجتماعی فیسبوک ایجاد کرده و در آن از زنان پاریسی خواسته اند برای درک این که زنان محجبه هنگامی که اسلام هراسی، فرانسه را دربرگرفته با چه مشکلاتی مواجه هستند، حجاب بر سر بگذارند. در این صفحه فیسبوکی آمده است فرانسه مشکلات زیادی دارد، اما داشتن حجاب برای این کشور، مشکل زا نیست.

لاتیتیا، یکی از سازمان دهندگان این رویداد به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف، افزایش آگاهی، باز کردن بحث و ایجاد زمینه برای زنانی است که اغلب در مجامع عمومی در دفاع از حجاب بحث می کنند، اما بندرت شنیده می شود.»

ایمن، یکی دیگر از دانشجویان گفت او صبح روز چهارشنبه در مترو با حجاب حاضر شده و نگاه سنگین دیگران را احساس می کرده است. در این صفحه فیسبوکی موضع مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در قبال حجاب بشدت محکوم شده است.

پیشتر نیز وزیر امور زنان فرانسه زنان محجبه را با «سیاهپوستانی که برده داری را پذیرفته اند» مقایسه کرده بود. ابتکار دانشجویان دانشگاه علوم پو با هشتگ HijabDay# در توییتر با واکنش های متفاوتی مواجه شده است. برخی از کاربران این حرکت را ستوده و آن را در جهت احترام به حق انتخاب پوشش توسط زنان دانسته و برخی دیگر آن را «تبلیغ دین» دانسته و رد کرده اند.

دانشگاه پو موضعی بیطرف گرفته، اما اعلام کرده است نباید صدور مجوز برای چنین حرکتی در محوطه دانشگاه را پشتیبانی از آن تفسیر کرد.