آرشیو پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۰
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

از لاله اختصاصی ایران در جشنواره لاله ها رونمایی میشود

به تماشای لاله های البرز

دکتر محمد غلامی فشارکی

اردیبهشت جای جای ایران سبز است و زیبا، مرغان بهاری سرشار از شادی و جنب و جوش و گلها در زیر آفتاب درخشان ستایش خدا میکنند و رودهای خروشان گویی میخواهند زمین را بشکافند و غرش کنان از بلندای قله ها، امید به زندگی را بانگ برمیدارند. اینجا ایران است، استان البرز که به حق ایرانی است کوچک در دل خود اسرار شگفت انگیزی از خلقت جای داده. نام البرز با رودخانه خروشان کرج و کوه های استوار البرز مرکزی و جاده زیبای کرج به چالوس پیوندی عمیق دارد.

کمی که از شهر دور میشویم و در امتداد رودخانه کرج به گرماب بر میخوریم. روستای گرماب که نه به خاطر آب گرم بلکه بهخاطر گلهای زیبای لاله شهره خاص و عام شده است.

لاله راست قامت، نشانی است از استقلال و پایداری و سلحشوری که اگر اینچنین نبود به قول شاعر از خون جوانان وطن لاله نمیرویید، آنجا که برای حفظ کیان و ارزشهای دینی و ملی پای در جبهه های نبرد میگذاشتند. باغ لاله ها در حصار رشته کوه البرز مرکزی و در روستای گرماب واقع شده است.

هجدهمین دوره جشنواره لاله ها از امروز پنجشنبه 9 لغایت 22 اردیبهشت پذیرای میهمانان داخلی و خارجی است. در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره لاله ها، از «لاله البرز» که در هلند، ثبت جهانی شده است، رونمایی میشود. لاله سفید رنگ البرز برگرفته از قلل سفید پوش البرز و نام استان البرز است و از این پس نام زیبای البرز هم رده با دیگر لاله ها، در کتابهای بینالمللی گل و گیاه خودنمایی خواهد کرد.