آرشیو پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۰
سلامت
۱۶

از وضعیت قندخون آگاه شویم

آزمایش قند خون بهترین راهنما برای دانستن وضعیت قند خون است.

محسن اعرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با ایسنا می گوید: شیوع دیابت در سالمندان سه برابر بیشتر و علائم بیماری نیز کمتر از افراد جوان است. آزمایش دیابت، باید به عنوان جزئی از معاینه معمول سالمندان محسوب شود؛ چرا که در این افراد ماه ها پس از آسیب بافتی ناشی از افزایش قند خون، دیابت تشخیص داده می شود، با توجه به اینکه سکته های قلبی در مبتلایان به دیابت ممکن است با درد زیادی همراه نباشد و حتی گاهی بدون درد باشد، در صورتی که سالمند دیابتی هر یک از عوامل زمینه ساز بروز سکته قلبی نظیر چربی خون بالارا نیز داشته باشد، باید تحت نظر متخصص قلب و عروق بوده و از انجام فعالیت های بدنی سنگین و ورزش های طولانی مدت پرهیز کند.

او با تاکید بر اینکه سالمندان در صورت بروز هر گونه تغییر در بینایی و تاری دید باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنند، می افزاید: زخم پاها از دلایل شایع بستری شدن سالمندان دیابتی در بیمارستان است که باید هر روز بررسی شوند، پایبندی کم به درمان مهم ترین علت شکست درمان در این افراد است که ناشی از سردرگمی در انتخاب دارو، اجتناب از مصرف دارو یا مصرف زیاد دارو است.

گفتنی است، آزمایش قند خون بهترین راهنما برای دانستن وضعیت قند خون بیمار است و اگر سالمندی نتواند قند خون خود را اندازه بگیرد، باید فرد دیگری این کار را انجام دهد.