آرشیو پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۰
سلامت
۱۶
الو دکتر 88761720

چرا خون در ادرار می بینیم؟

دکتر ایرج نجفی

مردی 32 ساله هستم. چند روزی است که در ادرارم خون می بینم. تاکنون چنین حالتی برایم پیش نیامده بود. نخستین بار که متوجه شدم مقدارش خیلی کم و نامحسوس بود اما بتدریج مشکلم بیشتر شد و مرا نگران کرد. آیا این مورد خیلی خطرناک است و خبر از یک بیماری می دهد و حتما لازم است که به پزشک مراجعه کنم یا مشکلم خود به خود رفع می شود؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

مشاهده خون در ادرار از علائم بسیار مهم و خطیری است که حتما باید پیگیری شود و می تواند نشانه ای از سرطان کلیه و مجاری ادرار، سنگ کلیه و مجاری یا عفونت ادراری و مثانه و همچنین ورم های کلیه و التهابات ناشی از اختلال عملکرد کلیه باشد.

توصیه می کنم که حتما بررسی های پزشکی را انجام دهید، در این شرایط معمولا پزشک شما را تحت آزمایش های مخصوص ادرار و خون و عکسبرداری های مربوط به نواحی مرتبط قرار می دهد.در این آزمایش ها باید میزان پروتئین، کلسیم، کراتینین و اسیداوریک، در نهایت یک آزمایش ادرار 24 ساعته اندازه گیری شود، همچنین یک آزمایش خون برای مشخص شدن نرمال بودن گلبول های قرمز خون هم انجام دهید. در صورت مشخص نشدن علت وجود خون در ادرار باید عکسبرداری انجام دهید. عکسبرداری مرتبط به مشکل شم*فوق تخصص نفرولوژی

ا اعم از عکس ساده از شکم یا عکس رنگی از کلیه و مجاری ادرار، مثانه یا سونوگرافی کلیه و مثانه و در نهایت سی تی اسکن کلیه ها یا حتی سیستوسکوپی که داخل مجرا و کلیه است، انجام می شود. گفتنی است برای شروع درمان حتما به پزشک متخصص کلیه و نفرولوژیست مراجعه کنید.