آرشیو شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۳۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

خودسوزی یک پناهجوی ایرانی در نائورو

یک پناهجوی ایرانی در مرکز اقامتی نائورو به دلیل شرایط سخت و بد زندگی اقدام به خودسوزی کرد.

به نوشته روزنامه گاردین این مهاجر غیرقانونی ایرانی به دلیل خستگی ناشی از این مهاجرت، خود را مقابل نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به آتش کشید.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا تایید کرد که این جوان 23 ساله ایرانی به عنوان یک اقدام اعتراضی سیاسی دست به خودسوزی زده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، این پناهجوی ایرانی که امید نام داشت، متاهل بود، فوت کرده است.دولت های استرالیا و نائورو به تازگی اقدام به خودکشی و خودآزاری بازداشت شدگان در نائورو را «اعتراضی سیاسی» می دانند.براساس این گزارش، یک مهاجر ایرانی دیگر فروردین گذشته در دادگاه جمهوری نائورو در اقیانوس آرام به اتهام تلاش برای خودکشی به پرداخت 200 دلار جریمه و 12 ماه انجام خدمات اجتماعی محکوم شد.

مقامات نائورو ابراز امیدواری کرده بودند این رای بتواند از تکرار موارد خودکشی در میان پناهجویان و مهاجران غیرقانونی که نتوانسته اند براساس سیاست های سختگیرانه استرالیا به این کشور راه یابند و راهی بازداشتگاه های مانوس در گینه نو یا نائوروشده اند جلوگیری کند اما خودسوزی این مهاجر نشان داد این حکم بی تاثیر بوده است.ویدئوی پخش شده از لحظه خودسوزی امید نشان می دهد که وی قبل از روشن کردن آتش فریاد زده که در اعتراض به وضعیت سخت و بد معیشتی دست به این کار می زند و این که این اقدام نشان می دهد چقدر او از شرایطش خسته شده بود.

نائورو یک کشور جزیره ای با 10 هزار نفر جمعیت و 21 کیلومتر مربع در نزدیکی استرالیا است. بسیاری از مهاجران که با قایق به صورت غیرقانونی عازم استرالیا می شوند براساس قرارداد کانبرا در بازداشتگاه نائورو نگهداری می شوند.