آرشیو شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۰
صفحه آخر
۱۶

«دست های بهشتی» مرهم دردهای امروزی

امین جلالوند

شاخ غول بیماری های واگیر، خیلی وقت است شکسته. این روزها با گسترش مرزهای دانش پزشکی، بیشتر این بیماری ها در مقابل برنامه های سراسری واکسیناسیون به زانو درآمده است.

زمان آن که انواع و اقسام بیماری های واگیردار مانند فلج اطفال، طاعون، وبا، سل، حصبه، جذام و حتی آبله مرغان، مردم کشوری را به کام مرگ کشاند، به سرآمده است، اما اگر در قرن های گذشته با بیماری های واگیر گره خورده بود، حالاانگار قرن 21 با وحشت مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر سند خورده است.

بر اساس آمارهای رسمی، عامل 75 درصد از مرگ و میرها در کشور ما بیماری های غیرواگیر است. این روزها فشارخون، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی، دیابت و سرطان، به قاتل درجه یک ایرانی ها بدل شده است؛ بیماری هایی که در اغلب موارد می توان با تغییر سبک زندگی از بروز آنها جلوگیری کرد.

بدتر از همه این است که حتی خیلی از مردم نمی دانند که به این گروه از بیماری های مزمن مبتلاهستند و اغلب آنها وقتی متوجه بیماری شان می شوند که دیگر کار از کار گذشته است. برای نمونه هم اکنون حدود نیمی از مبتلایان به دیابت در ایران از بیماری شان بی خبرند و احتمالاوقتی می فهمند قند خونشان بالاست که چشم یا پایشان به دلیل عوارض همین بیماری در حال از دست رفتن است.

پنجشنبه هفته قبل، بیش از 700 دانشجوی رشته های مختلف علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در قالب طرحی به نام «دست های بهشتی»، با حضور در 77 ایستگاه متروی شهر تهران، خدمات رایگان غربالگری در حیطه دیابت و بیماری های مزمن را به شهروندان ارائه کردند. این دانشجویان علاوه بر غربالگری مسافران مترو، به آنها درباره راه های پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و مزمن نیز آموزش دادند.

اگرچه چنین حرکت های روشنگرانه و دلسوزانه ای باعث ارتقای فرهنگ خودمراقبتی می شود و حرکت خودجوش این دانشجویان برای بالابردن سواد سلامت شهروندان، قابل ستایش است، اما همچنان نیاز داریم که این حرکت های جرقه ای، توسعه پیدا کند و بیشتر شود و آگاهی بخشی به شکل سازمان یافته و مستمر از سوی متولیان در اولویت نظام سلامت قرار بگیرد.