آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۳۵۱۶
صفحه اول
۱
نگاه روز

جایگاه قانونی رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان

محمد کاظمی (حقوقدان)

آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که مشتمل است بر تشکیلات، طرز کار و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس و از جمله قوانین متقنی است که بر خلاف سایر قوانین تصویب آن به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد و به تایید شورای محترم نگهبان نیز رسیده است تایید یا رد اعتبارنامه منتخبان مردم را به نمایندگان مجلس واگذار و برای انجام آن ساز و کار ویژه ای پیش بینی کرده است.

به موجب ماده 27 این آیین نامه پس از انجام مراحل تحلیف نمایندگان به حکم قرعه و به طور مساوی برای تصمیم گیری در مورد برخی امور مقدماتی مجلس منجمله بررسی اعتبارنامه نمایندگان و تایید یا رد آن بین 15 شعبه تقسیم می شوند. ماده 30 اختصاصا نحوه بررسی اعتبارنامه ارجاعی به شعبه را مشخص و تعیین کرده رسیدگی ها به شرح زیر حول دو محور باید انجام پذیرد.

1- رسیدگی به مدارکی که شورای نگهبان در مقطع زمانی مقرر در ماده 52 قانون انتخابات (20 روز پس از اعلام نظر هیات مرکزی نظارت) که باید صلاحیت کاندیداها را مورد بررسی قرار می داده آنها را در اختیار نداشته یا مورد ارزیابی قرار نداده نتیجتا تایید صلاحیت نامزد انتخاباتی بدون لحاظ کردن این مستندات اعلام و فرد به مجلس راه یافته اعضای شعبه موظفند موضوع را مورد بررسی قرار داده و چنانچه به رد اعتبارنامه نظر داشته باشند نتیجه را با اطلاع مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع دهند، در هر صورت رای نمایندگان در صحن علنی ملاک تصمیم گیری خواهد بود.

2 - چنانچه در فاصله بین برگزاری انتخابات تا زمان افتتاح رسمی مجلس فرد منتخب مرتکب جرمی شود که صلاحیت قانونی نمایندگی وی را مورد تردید قرار دهد در این صورت نیز شعبه رسیدگی کننده موضوع را مورد بررسی قرار می دهد و اگر نظر بر رد اعتبارنامه وی داشته باشند پرونده را به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهند داد. همانطور که ملاحظه می شود آیین نامه داخلی مجلس تمامی فروض متصوره در مورد بررسی اعتبارنامه راه یافتگان به مجلس را از مقطع پایان مهلت قانونی رسیدگی شورای نگهبان در مورد صلاحیت ها تا زمان افتتاح و شروع مجلس پیش بینی کرده، نتیجتا چنین استنباط می شود که شورای محترم نگهبان به لحاظ قانونی فارغ از بررسی صلاحیت منتخبین در این فاصله زمانی است.