آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۱
سلامت
۱۲
امداد

روش استفاده از قرص نیتروگلیسیرین

محسن ریاحی پور

معمولاپزشک برای التیام فوری یا کاهش درد قفسه سینه در بیماران قلبی، پرل یا قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین تجویز می کند.

قرص «تی ان جی» با گشاد کردن عروق خونی باعث کاهش فشارخون و کمک به افزایش اکسیژن رسانی به قلب می شود و بیماران قلبی در صورت تجویز پزشک باید همیشه این قرص را به همراه داشته باشند.

بیمار باید هنگام درد قفسه سینه بنشیند و قرص را زیر زبان قرار دهد. مصرف این قرص در وضع ایستاده به سبب افت سریع فشارخون، موجب سرگیجه و سردرد و عدم تعادل بیمار می شود. 15 تا 20 دقیقه پس از مصرف برای پیشگیری از سرگیجه استراحت کنید و در صورت بروز سردرد، قرص استامینوفن بخورید.

قرص باید زیر زبان به طور طبیعی حل شود و بلعیده نشود. اگر درد شدید است پرل (قرص ژلاتینی) را سوراخ کنید تا جذب دهانی سریع تر شود. در صورتی که پس از مصرف یک قرص، درد کاهش نیافت، می توان در مدت 15 دقیقه تا سه قرص استفاده کرد و اگر بهبود حاصل نشد، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه شود.

قرص های زیر زبانی را می توان برای پیشگیری از دردهای آنژینی 5 تا 10 دقیقه قبل از انجام فعالیت های سنگین همچون فعالیت جنسی یا بالارفتن از پله استفاده کرد. اثر دارو به مدت 30 تا 60 دقیقه ادامه می یابد.

گرگرفتگی، سردرد، کاهش فشارخون، تپش قلب و احساس پری سر از عوارض این قرص است.

اگر در زمان مصرف قرص، احساس سوزش روی زبان ایجاد شود نشان دهنده تازگی داروست و باید بدانید قرص های نیتروگلیسیرین در مجاورت گرما، رطوبت، نور و با گذشت سه تا شش ماه اثر دارویی خود را از دست می دهند.