آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۴
اقتصادی
۶

صاحبنظران اقتصادی در گفت و گو با «ایران» به اقدامات اقتصادی دولت نمره دادند

کارنامه 1000 روزه دولت در حوزه های مختلف اقتصادی

کارنامه 1000 روزه دولت در حوزه اقتصادی چه نمره هایی از اقتصاددانان، فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کارشناسان حوزه های اقتصادی گرفته است؟ در این خصوص با شماری از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی و همچنین اعضای اتاق بازرگانی به گفت و گو نشستیم. این صاحبنظران به اقدامات دولت در بخش های مختلف اقتصادی از میانگین کلی 20، نمره های متفاوتی دادند.

دستاوردهای اقتصادی دولت در طول هزار روز فعالیت خود اگر چه از جنبه های مختلف قابل بررسی است اما هنگامی که از جزئیات فعالیت های دولت در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، انرژی و سیاست های اقتصاد کلان با کارشناسان گفت و گو می کنیم، نگاه کارشناسی آنان به کلیت این فعالیت ها متفاوت است. برخی از آنان اقدامات دولت در بخش های انرژی و همچنین بهبود شاخص های کلان اقتصادی را مد نظر قرار می دهند و برخی هم معتقدند که اگر چه دولت برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های خوبی در حوزه های مسکن، کشاورزی و صنعت انجام داده، اما با توجه به تنگناهای اعتباری موجود که ناشی از کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور است و همچنین باقی ماندن فضای رکودی که از دوران گذشته به ارث رسیده، باید کمی صبر کرد و نتایج آن را بخصوص پس از گشایش های حاصل از برجام و افزایش تعاملات اقتصادی ایران و جهان دید. با این حال اغلب این کارشناسان برای امسال و سال آینده رونق خوبی در حوزه اقتصادی پیش بینی می کنند و معتقدند رشد اقتصادی همان گونه که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اشاره کرده است امسال حداقل 5 درصد و سال آینده حداقل 7 درصد خواهد بود.

این کارشناسان اقدامات دولت در حوزه کلان برای کاهش نرخ تورم، ساماندهی موسسات پولی و مالی غیر مجاز، ساماندهی بازار غیر متشکل پولی، حرکت در جهت سرمایه گذاری در امور زیربنایی مربوط به صنعت انرژی و صنایع مادر، ارائه بسته های رونق اقتصادی، یکسان سازی نرخ ارز، تک نرخی کردن سوخت، کاهش نرخ سود سپرده ها و سود تسهیلات، ارائه بسته های رونق بخش مسکن و... را در زمره سیاست هایی می دانند که بهبود شاخص ها و وضعیت کلی اقتصادی را در دوره فعالیت 1000 روزه دولت موجب شد.