آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۴
بین الملل
۲۰

دو خط خبر

«صالح پارتااونان دائولای» رئیس کمیسیون هشتم مجلس نمایندگان اندونزی از عمل نکردن مقامات عربستان به وعده های خود برای پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و مصدومان حادثه سقوط جرثقیل در مناسک حج سال گذشته ابراز ناخشنودی کرد. براثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در 20 شهریور سال گذشته 107 نفر از جمله 8 زائر ایرانی و 11 زائر اندونزیایی کشته و صدها نفر مجروح شدند.

افراد ناشناس بامداد دیروز شش خودرو شخصی را در منطقه «کاغتحانه» استانبول به آتش کشیدند. به گفته شاهدان عینی، افراد ناشناس با ریختن بنزین به روی خودروها مبادرت به سوزاندن آنها کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است

پس از نیم قرن انتظار، نخستین کشتی کروز امریکایی برای نخستین بار از میامی به سمت کوبا حرکت کرد؛ اقدامی که نقطه عطفی جدید در روابط میان هاوانا و واشنگتن محسوب می شود. هزینه بلیت این کشتی کروز برای هر نفر 1800 تا 7000 دلار است. همچنین قرار است پروازهای منظمی میان کوبا و امریکا در اواخر سال جاری میلادی برقرار شود.

ژان ماری لوپن، موسس «جبهه ملی فرانسه» گفته است که دخترش، مارین لوپن که اکنون رهبری این حزب را بر عهده دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی شکست می خورد. «مارین لوپن»، سال گذشته میلادی پدرش را مجبور کرد تا از سمتش کناره گیری کند، چون وی هولوکاست را بی اهمیت شمرده بود.

همزمان با اینکه طالبان شرکت در مذاکرات صلح را بررسی می کند، دولت افغانستان تهدید کرد، پاکستان باید گروه هایی را که تمایلی به مذاکره و صلح ندارند سرکوب کند، در غیر این صورت کابل در نشست چهارجانبه صلح آتی شرکت نخواهد کرد.

مقام های پاکستان اعلام کردند، چند فرد ناشناس با نارنجک های دست ساز یک مسجد در شهر پیشاور این کشور را مورد حمله قرار دادند که زخمی شدن دست کم 18 تن را به همراه داشت.

کمال اسماعیل، وزیر مشاور در وزارت خارجه سودان گفت: مقام های امریکایی به سفارت خارطوم در واشنگتن درخواست صدور ویزا دادند اما دولت سودان در اقدامی تلافی جویانه از صدور ویزا برای آنها امتناع کرد. وی اشاره نکرد که این مقام های امریکایی چه کسانی بودند و اینکه چرا می خواستند به خارطوم بروند.