آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۳
صفحه اول
۱

جابری انصاری: عربستان مسئول سد راه حجاج ایرانی است

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که عربستان سعودی عملاموضوع حج و همه مسائل دیگر از جمله مسائل ورزشی را آغشته به اختلافات سیاسی کرده است، اظهار کرد: اگر روند فعلی ادامه یافته و عربستان در آخرین لحظات، سیاست اشتباه خود را تغییر ندهد، دولت سعودی مسئول سد راه حجاج جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

به گزارش تسنیم، حسین جابری انصاری در نشستی خبری به موضوع کارشکنی های عربستان در روند آماده سازی زمینه حضور حجاج ایرانی در سرزمین حج اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت عربستان سعودی همکاری لازم را در این زمینه انجام نداده است. وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچ درخواست فوق العاده ای نداریم جز این که دولت عربستان باید به وظایف طبیعی و بدیهی خودش به عنوان دولت میزبان مناسک حج عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره تحولات در روابط بین ایران و کانادا گفت: در شرایط جدید سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام، دولت جدید کانادا آمادگی صریح خود را برای اعاده روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و بر این اساس بتازگی نخستین دور گفت وگوها در نیویورک بین نمایندگان دو کشور انجام شده است. طبیعی است که روند اعاده روابط، یک روند زمانبر و مبتنی بر قواعد اساسی در روابط بین کشورها شامل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر بوده و ادامه پیدا خواهد کرد. جابری انصاری با اشاره به تحولات اخیر عراق هم گفت: جمهوری اسلامی ایران همه طرف های سیاسی را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل مسائل جاری این کشور از طریق گفت وگو فرا می خواند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید یحیی رحیم صفوی مبنی بر لزوم بازنگری در روابط با ترکیه تصریح کرد: طرح نظرات از سوی شخصیت ها و مراکز علمی و دانشگاهی و استادان دانشگاهی مانند همه جای دنیا طرح نظرات شخصی افراد بوده و مانعی ندارد، اما مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین کشور توسط مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهوری و وزیر امورخارجه اعلام می شود. جابری انصاری تاکید کرد که تصمیم جمهوری اسلامی ایران افزایش و تعمیق روابط با ترکیه به رغم برخی اختلافات در تحولات منطقه ای است.