آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۳
اقتصاد
۴

توضیح روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز، در واکنش به مطلب جام جم در مورخ 12 اردیبهشت 95 با عنوان«دغدغه رهبری و نحوه مبارزه با قاچاق» توضیح داد: برخی از مسئولان دولت قبل وقتی در موضوع قاچاق دست به قلم می شوند و از دغدغه مقام معظم رهبری در نحوه مبارزه با قاچاق اظهار نگرانی می کنند به شکلی طرح موضوع می شود که انگار قاچاق صرفا در دو سال گذشته اتفاق افتاده است.

در حالی که فراموش کرده اند که دغدغه رهبری در مبارزه با قاچاق کالاو ارز 25 ساله است و بنابر آماری که توسط مرکز پژوهش های ستاد تحت ریاستشان ارائه شده است رشد افسارگسیخته قاچاق کالادر حدفاصل سال های 1384 لغایت 1392 اتفاق افتاده است. حجم قاچاق در سال 1384 حدود 6.8 میلیارد دلار بوده که در سال 1392 به 25 میلیارد دلار رسیده است.

برخی طرح هایی که در مدیریت قبلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز ارائه و اجرا شد از قبیل طرح شبنم یا دستورالعمل صدور مجوز خوشنامی در صادرات سوخت؛ بنابر نظر کارشناسان اقتصادی و بازرگانی طرح های غیرکارشناسی بوده و از علل افزایش لجام گسیخته حجم قاچاق حدفاصل سال های 1389 تا 1392 به شمار می آید.

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز با اتکا بر ظرفیت های قانونی که قانون مصوب مبارزه با قاچاق کالاو ارز ایجاد کرده است با بهره گیری از امکانات دستگاه های عضو و در راستای اجرای تکالیف قانونی دستگاه ها طرح ملی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاو ارز را در افق پنج ساله تدوین کرده و از سال 1394 عملیاتی نموده که نتیجه آن توقف رشد قاچاق و کاهش حجم قاچاق از 25 میلیارد دلار به زیر 20 میلیارد دلار بوده است و در آینده نیز شاهد اثرات مثبت اجرای کامل طرح خواهیم بود.

تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز از دستاوردهای مهم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز دولت یازدهم است. این قانون که در مدیریت های قبلی ستاد تدوین و ارائه شده بود با پیگیری های مدیریت فعلی ستاد در مجلس به تصویب رسید و پس از ابلاغ در اسفندماه 1392 از ابتدای سال 1393 اجرا شد. برخی از مواد قانون نیازمند اصلاح بود که با اهتمام دولت محترم انجام شد و برخی از مواد نیازمند تهیه آیین نامه است که تعدادی از آیین نامه ها به تصویب رسیده و تعدادی پس از طی مراحل کارشناسی در دست تصویب است.