آرشیو دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۸
هنر
۱۴

روزهای پرماجرای «شهر آفتاب»

تعطیلی 5 غرفه، محرومیت چند ناشر

شرق: همایون امیرزاده، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعدازظهر یکشنبه، 19 اردیبهشت ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل مرکز خبری نمایشگاه در سخنانی گفت: «شورای نظارت و ارزشیابی در نمایشگاه امسال دارای ساختار جدیدی شده است و در افقی که بناست فعالیت های نمایشگاه هرچه بیشتر به بخش خصوصی واگذار شود، نقش این نهاد حاکمیتی و نظارتی هم به روشنی تعیین و تبیین شده است».

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر اینکه فصل الخطاب نظارت و ارزیابی در بخش ناشران داخلی نمایشگاه هم رعایت ضوابط نشر جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: «کتاب هایی که از این مسیر عبور کرده باشند، وارد چرخه نمایشگاه می شوند؛ در غیر این صورت اجازه عرضه در نمایشگاه کتاب را نخواهند یافت؛ کما اینکه مواردی از این قبیل کتاب ها از سطح نمایشگاه ها جمع آوری شد».

او در ادامه با اشاره به اینکه گزارش های روزانه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ساعت 15 عصر همان روز نهایی می شود، به ارائه گزارش فعالیت این هیات در چهار روز نخست نمایشگاه کتاب امسال پرداخت و گفت: «در این مدت 20 اخطار کتبی و 60 اخطار شفاهی به برخی غرفه داران متخلف داده شد که از مجموع 20 اخطار کتبی، 13 مورد به اخطارها اعتنا کردند و رفع اثر لازم را درباره تخلف مربوطه انجام دادند و به تذکرات قانونی بازرسان ما پاسخ مثبت دادند؛ اما هفت مورد به این تذکرات اعتنا نکردند».

امیرزاده اضافه کرد: «ما اولین جلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران را برگزار کردیم که حاصل و جمع بندی آن، صدور رای برای پنج ناشر بود که به تذکرات ما اعتنا نکرده بودند؛ از میان این پنج غرفه، یک غرفه به مدت یک روز (یکشنبه 19 اردیبهشت ماه) و چهار غرفه هم تا پایان نمایشگاه (25 اردیبهشت ماه)، تعطیل شدند. از میان چهار ناشر اخیر هم دو ناشر از حضور در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران محروم شدند».

امیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر تاکید کرد: «پنج ناشر یاد شده از بخش ناشران عمومی (از جمله ناشران دانشگاهی) بوده اند و قریب به اتفاق تخلفات ناشران یادشده، عرضه کتاب های سایر ناشران بوده است. با وجود این، این ناشران، جزء ناشران تعلیقی یعنی ناشرانی که نمی توانند در طول سال فعالیت نشر داشته باشند، محسوب نمی شوند و آرای صادره هم ناظر بر 10 روز نمایشگاه کتاب است».