آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۵۷۹
اقتصاد
۴

دلار، طلارا سرکوب کرد

شرق: دیروز اونس جهانی طلافرو ریخت. شدت ریزش به قدری بود که قیمت هر اونس طلانسبت به آخرین معامله قبل از تعطیلات، 23 دلار افت کرد. این ریزش تا حدودی خود را در بازار آزاد تهران نشان داد و هر سکه طرح جدید و قدیم حدودا شش هزار تومان با کاهش قیمت همراه شد. درواقع دلار دیروز تقویت شد و همین موضوع زمینه افت قیمت طلارا فراهم کرد. به گزارش سایت طلابه نقل از رویترز، اقتصاد آمریکا در ماه آوریل کمترین فرصت های شغلی را در هفت ماه اخیر ایجاد کرده است. اقتصاد آمریکا در ماه گذشته تنها 160 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. کارشناسان اقتصادی پیش از این اعلام کرده بودند اقتصاد آمریکا بیش از 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این مسئله موجب شده است برخی کارشناسان اقتصادی بر این باور باشند که فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال تنها یک بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد. فدرال رزرو در نشست دسامبر گذشته نرخ بهره را برای نخستین بار در 10 سال اخیر افزایش داده است. ولی افزایش سطح دستمزدها در ماه آوریل تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار در مبادلات دیروز و کاهش قیمت طلاداشته است. دانیل هاینس از گروه بانکی»ای ان زد» استرالیا تاکید کرد: با وجود افزایش ارزش دلار، طلاهنوز بخش زیادی از افزایش قیمت خود را حفظ کرده است. به نظر می رسد قیمت طلادر کوتاه مدت همچنان حمایت خواهد شد.

وی افزود: سرمایه گذاران بر این باورند که آمارهای اشتغال آمریکا موجب خواهد شد فدرال رزرو در کوتاه مدت هیچ گونه افزایش نرخ بهره ای را در دستور کار قرار ندهد و این مسئله در نهایت به نفع قیمت طلاخواهد بود.