آرشیو پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۱۷
سیاسی
۳
یادداشت

قانون تاریخی

ابوالفضل ابوترابی (سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس)

تعریف جرم سیاسی یکی از مهم ترین و تاریخی ترین مصوبات مجلس نهم و حتی یکی از قانونگذاری های مهم در ادوار مجالس ایران است. قانون جرم سیاسی از آن جهت مهم است که تلاش هایی به عمر ادوار مجلس از ابتدای تشکیل در ایران تا حال حاضر در پی آن قرار دارد. چرا که قبل از انقلاب هم ما با چنین مشکلی مواجه بودیم که تعریف مشخص و روشنی از جرم سیاسی نشده بود و لذا تفکیکی بین متهمان سیاسی و غیر سیاسی نشده بود. در نتیجه مجرمان سیاسی علاوه بر اینکه در جریان محاکمه خود از حقوق لازم برخوردار نبودند، بعد از آنکه مجرم شناخته می شدند نیز در دوره اجرای حکم از مزایا و امکاناتی که شایسته آن بودند، محرم می ماندند.

حال اما با تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان می توان اصل 168 قانون اساسی را به نحو کامل اجرا کرد که شاید مهم ترین موارد آن، حضور هیات منصفه در دادگاه متهمان سیاسی و برخورداری مجرمان سیاسی از یکسری امکانات مصرح در قانون باشد.

از آنجا که طرف حساب مجرمان سیاسی حاکمیت است، می طلبد که عدالت کیفری درباره آنها با دقت و حساسیت بیشتری رعایت شود. این قانون قابلیت اجرای آن عدالت یادشده را دارد. البته ممکن است برخی، نقدها و ایراداتی نیز به مصوبه مجلس نهم وجود داشته باشد. ما در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تلاش مان بر این بود که با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف کارشناسان، تعریف جامعی از جرم سیاسی ارائه دهیم. با این حال اگر ایراداتی هم وارد باشد، این امکان وجود دارد که بعد از اجرای آن و برملاشدن ضعف ها، آن را اصلاح کرد. مزیت های این قانون به طور حتم بر معایب احتمالی آن می چربد و می توان آن را یک قانون ماندگار خواند.