آرشیو سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۰
کتاب
۱۲

نویسندگان جهان

فرناز خطیبی جعفری
مرلین رابینسون

Marilynne Summers Robinson

متولد نوامبر 1943

آیداهو ایالات متحده امریکا

آغاز فعالیت حرفه ای: 1980 تاکنون

سبک و سیاق نوشته ها: رمان و نقد ادبی

مرلین سامر رابینسون نویسنده و منتقد ادبی مشهور امریکایی است که با رمان <خانه داری> در سال 1980 و <گیلعاد> در سال 2004 میلادی به شهرت رسید. موضوع داستان های او زندگی در اواسط قرن بیستم در امریکا و گرفتاری های روزمره زندگی شهری شهروندان ایالات متحده است. در کنار نویسندگی، رابینسون مقاله نویس و منتقد معروفی نیز هست. عمده مقالات او پیرامون رابطه مذهب و علم و سیاست در امریکا است.

رابینسون در دوران حرفه ای نویسندگی اش جوایز زیادی از جمله جایزه معتبر پولیتزر برای داستان های تخیلی در سال 2005 مدال علوم انسانی ملی در سال 2013 و جایزه کتابخانه کنگره برای داستان های تخیلی را برده است.

در سال 2008 رمان خانه رابینسون توانست جایزه ملی و جایز اورنج انگلستان را ببرد و در فهرست نامزدهای جایزه «ایمپک دوبلین»که گرانترین جایزه ادبی شناخته می شود قرار بگیرد.

در سال 2016 مجله تایمز، رابینسون را جزو 100 چهره با نفوذ معرفی کرد. او هم اکنون از استادان کارگاه داستان نویسی دانشگاه آیوا است.

«خانه داری» روایت زندگی دو خواهر جوان در میان اقوامشان و نوع نگاه آنها به زندگی است. در این کتاب مفهوم خانه داری نه به عنوان تمیز کردن خانه، یک فعل معنوی است که روح خانه را برای فرد و خانواده اش بویژه در ایام سختی حفظ می کند. داستان در یک شهر تخیلی، در زمان نامشخصی رخ می دهد و شرح زندگی دو خواهر و خاله آنها است که با بزرگ شدن بچه ها هر کدام به سویی می روند و پس از مدتی باز به یکدیگر باز می گردند.

جوایز:

Hemingway Foundation/PEN Award (1981)

National Book Critics Circle Award for Fiction (2004، 2014)

Pulitzer Prize for Fiction (2005)

Orange Prize for Fiction (2009)

National Humanities Medal(2012)

Library of Congress Prize for American Fiction (2016)