آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۵
جهان
۶

انگلیس در صدر فروشندگان سلاح به دولت های سرکوبگر

هفته نامه انگلیسی آبزرور نوشت: میزان فروش سلاح های انگلیسی به کشورهایی که به دلیل وضع نامناسب حقوق بشر در فهرست وزارت خارجه این کشور هستند، به میزانی بی سابقه رسیده است.

به گزارش العالم، آبزرور تصریح کرد، دولت انگلیس سال گذشته میلادی مجوز صدور بیش از سه میلیارد دلار سلاح به 21 کشور از 30 کشوری را صادر کرده است که از نظر وزارت خارجه این کشور در آنها بدترین یا بیشترین تعداد نقض حقوق بشر صورت می گیرد یا کشورهایی هستند که از نظر انگلیس باید تغییر اساسی در وضع حقوق بشر آنها ایجاد شود.

بنابراین گزارش، کشورهای عربستان سعودی، بحرین و بروندی در میان خریداران تسلیحات و تجهیزات نظامی از انگلیس هستند.

این پایگاه با درج میان تیتر جنایت جنگی عربستان در یمن، افزود: عربستان به دلیل بمباران یمن از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده، بحرین از سال 2011 همچنان در حال سرکوب معترضان است و پرونده بروندی نیز درخصوص اتهام نقض حقوق بشر در سازمان ملل متحد در حال بررسی است.

آبزرور اضافه کرد: ارقامی که در اختیارش قرار گرفته، نشان می دهد در سال 2014 انگلیس حدود 170میلیون دلار سلاح به تعدادی از کشورهای سابقه دار از نظر حقوق بشر فروخته بود، اما این میزان عمدتا به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی به شکلی بی سابقه افزایش یافته است.

گزارش این روزنامه در حالی است که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس همچنان در سفر منطقه ای به سر می برد و گفته می شود وی در حال رایزنی با کشورهای عربی ازجمله عربستان برای تامین هزینه جنگ لیبی است؛ جنگی که قرار است با مشارکت ناتو آغاز شود