آرشیو سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۲
فرهنگ و هنر
۱۶

«آینه دار» سراغ زاگرس نشینان می رود

سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار که این بار سراغ موسیقی منطقه زاگرس میانی می رود، اواخر تیر در تهران برگزار می شود.

به گزارش جام جم، اولین نشست رسانه ای سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار یکشنبه شب برگزار شد تا با حضور علی مغازه ای مدیر هنری و اجرایی، مریم قره سو دبیر علمی و محمدرضا درویشی مشاور علمی فستیوال موسیقی نواحی آینه دار توضیحاتی پیرامون دور تازه این جشنواره ارائه شود.

در ابتدای این نشست، درویشی که در دوره های قبل این جشنواره، دبیری علمی آن را به عهده داشت،گفت: امروز بسیار خوشحالم که فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به عنوان یک فستیوال مرتبط با بخش خصوصی عملکرد خوبی داشته و توانسته میان اهالی و علاقه مندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار بگیرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی در پایان در سخنانش عکس هایی از هنرمندان برجسته موسیقی را نشان داد و گفت: در دور دوم آینه دار هنرمندانی اجرا داشته اند که 50 درصدشان فوت کرده اند. از هنرمندان دور اول هم بیشتر از یک چهارمشان زنده نیستند. در جشنواره موسیقی حماسی هم هنرمندانی بودند که اکنون همه شان فوت کرده اند. اوضاع موسیقی نواحی بحرانی است و در این شرایط هیچ کس حرف های مرا نمی شنود، گفت وگوهای مرا چاپ نمی کنند. یک نفر به من پاسخ دهد اینجا چه خبر است!

در ادامه مغازه ای به بیان سرفصل های کلی این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: رویکرد اصلی ما در دوره سوم جشنواره موسیقی نواحی آینه دار توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی از جمله استان های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایل قشقایی و بخش هایی از استان فارس است و در این زمینه برنامه های جالب توجهی را تدارک دیده ایم که بزودی اعلام می شود.

به گفته او، این دوره از جشنواره اواخر تیر امسال برگزار می شود.

در بخش پایانی نشست، قره سو یادآور شد: موسیقی نواحی بخشی از هویت ماست که امروز در شرایط بحرانی به سر می برد. فستیوال آینه دار می تواند راهی برای برقراری پیوند با این بخش هویتی مان باشد و موسیقی نواحی را به مردم معرفی کند.

در پایان این نشست از طرف ستاد برگزاری سومین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار، قیچک سیستانی به استاد محمد رضا درویشی اهدا شد.