آرشیو پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

به قول آقای روحانی معیار تورم جیب مردم است

«تک رقمی شدن نرخ تورم در جیب مردم قابل احساس است؟!» تابناک با طرح این پرسش نوشت: آقای روحانی در مبارزات انتخابی سال 1392 جمله معروفی داشت که معیار تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار، این سخن دقیق نشان می دهد که باید دید آیا در ماه های آینده شاهد تاثیرات این کاهش تورم در زندگی و سطح رفاه مردم خواهیم بود؟

دولت یازدهم اعتقاد دارد بعد از 25 سال توانسته است که نرخ تورم در کشور را یک رقمی کند. اگرچه برخی معتقدند که بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می دهد، تک رقمی شدن تورم تجربه خیلی دور دست برای اقتصاد ایران نبوده است. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد، از اسفندماه 88 نرخ تورم تک رقمی شده به طوری که در ماه مذکور تورم به 8/8 درصد می رسد. این تورم تک رقمی تا آبان 89 ادامه می یابد. و رقم 9/4 درصد را به ثبت می رساند!

تابناک افزود: کاهش نرخ تورم در این دوران اگرچه یکی از کم نظیرترین سیرهای نزولی تورم در تاریخ ایران بوده است، اما بدون توجه به دلایل این کاهش سریع، نه فقط ممکن است این دستاورد بزرگ به راحتی از دست برود، بلکه خوابیدن در باد این پیروزی می تواند تهدیدات مهمی در روشن شدن دوباره موتور قیمت ها ایجاد کند. اگرچه برای سال ها رشد نقدینگی به عنوان متهم ردیف اول ایجاد تورم در ایران مطرح بوده است، ولی کاهش اخیر نرخ تورم به واسطه آثار دیگری از جمله کاهش نرخ ارز، بهبود در انتظارات تورمی و منطقی ساختن نرخ سود بانکی حاصل شده است. در واقع کنترل این عوامل نقش مهمی در عبور از پوسته تورم داشته است.

حال سوال اساسی این است که اگر بپذیریم که میزان تورم در خرداد امسال تک رقمی شده است، چه میزان سیاست های اقتصادی دولت منجر به این کاهش شده است. در واقع سیاست های انقباضی، رکود اقتصادی، توافق هسته ای و... چه میزان بر کاهش تورم تاثیر داشته است؟

براساس نظر اکثر تحلیلگران رکود اقتصادی می تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند. اما آیا این شرایط در حالت رونق اقتصادی نیز قابل دسترس است. در واقع در شرایطی که تولید و میزان نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند؛ این میزان تورم قابل کنترل است؟