آرشیو پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۵
اقتصادی
۴

یک عضو انجمن سیمان خبر داد

تعطیلی یک تا سه ماهه کارخانه های سیمان

عضو انجمن سیمان با بیان اینکه کارخانه های سیمان تولید خود را بین یک تا سه ماه است که متوقف کرده اند، گفت: وضعیت تولید آنقدر اسفناک است که کاهش نرخ سود سپرده عاملی برای هدایت سرمایه ها به این بخش نخواهد بود.

علیرضا میرسپاسی در گفت وگو با فارس در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر هدایت منابع مالی به سمت تولید، اظهار داشت: وضعیت تولید آن قدر اسفناک است که این تصمیمات تاثیری بر آن نخواهد داشت و سپرده های مردم دردی از دردهای صنعت دوا نخواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم ورود سرمایه های خارجی و یا تسهیلات بلندمدت بانکی به صنعت سیمان، گفت: با توجه به وضعیت فعلی کارخانه ها، اوضاع نامناسب بورس و وضعیت نامطلوب عرضه و صادرات سیمان، انگیزه ای برای ورود سرمایه ها به بخش تولید وجود ندارد.میرسپاسی تاکید کرد: با توجه به سود بالای بانکی، دریافت تسهیلات از بانک ها برای بخش تولید به صرفه نیست و در چنین شرایطی بانک ها برای پرداخت تسهیلات، اسناد و املاک زیادی را به عنوان وثیقه از تولیدکنندگان طلب می کنند. به گفته وی، هم اکنون تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش و پرداخت حقوق کارگران نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند، وگرنه هیچ تولیدکننده ای با هدف توسعه خطوط تولید اقدام به دریافت وام نمی کند.

عضو انجمن سیمان از تعطیلی چندماهه کوره کارخانه های سیمان خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از انباشت کلینکر، انجمن سیمان از تولیدکنندگان خواسته تا حداکثر با 70 درصد ظرفیت خود فعال باشند ولی در حال حاضر بسیاری از کارخانه ها با ظرفیت های پایین تر از این رقم کار می کنند.

میرسپاسی با بیان اینکه کارخانه های سیمان مجبور به اخراج بخشی از کارگران خود شده اند، گفت: هم اکنون کوره کارخانه های سیمانی بین یک، 2 تا 3 ماه متوقف است و تولیدی انجام نمی شود.وی افزود: تولیدکنندگان سیمان از دولت خواسته بودند تا بازپرداخت تسهیلات این کارخانه ها را مقداری عقب بیندازد و یا هزینه مصرف سوخت و برق کارخانه ها چند ماه یکبار دریافت شود که تاکنون موافقتی در این مورد صورت نگرفته است.