آرشیو شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۷۶
ورزشی - اخبار کشور
۹

انتقال سکوی گازی B18 از بندرعباس به مقصد پارس جنوبی آغاز شد

در مراسمی با حضور معاون وزیر نفت سکوی گازی B18 پارس جنوبی از بندرعباس، برای انتقال به پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی بارگیری شد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل خلیج فارس در این مراسم کل هزینه این سکو را شامل طراحی، ساخت و بارگیری 160 میلیون دلار عنوان کرد که 10 میلیون دلار کمتر از قیمت های اعلام شده از سوی شرکت های خارجی است. حمید رضاییان اصل افزود: سکوی B18 با 2 هزار و 300 تن وزن و 500 میلیون فوت مکعب ظرفیت، قادر است روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز شیرین سازی شده را به شبکه سراسری تزریق کند.

وی یادآور شد: پس از 15 روز عملیات مهاربندی این سکو روی شناور بارج، کار حمل آن به مقصد پارس جنوبی در 400 کیلومتری بندرعباس آغاز می شود. به گفته وی، پس از انتقال و عملیات نصب و راه اندازی در دریا که چهار ماه زمان می برد، مطابق برنامه ریزی به عمل آمده تولید گاز آن از آذر ماه امسال وارد شبکه سراسری کشور می شود.

رضاییان اصل یادآور شد: سکوی گازی B18 به عنوان یکی از چهار سکوی دریایی بخش فراساحل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به طور 100 درصد توسط متخصصان داخلی ساخته شده است. وی خاطرنشان کرد: از فاز 16 به بعد، عملیات طراحی، ساخت، بارگیری و نصب سکوهای نفتی مورد نیاز فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به طور کامل ایرانی (بومی سازی) شده است.

به گفته مدیرعامل ایزوایکو، تا قبل از این شرکت های بزرگی همچون توتال و شل در زمینه طراحی، ساخت و حتی بارگیری و نصب چنین سکوهایی نقش اصلی را داشتند و متخصصان ایرانی نیز در کنار آنها فعالیت می کردند.