آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۴۷
جهان
۲۰

دکه

شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دیروز در صفحه نخست روزنامه های سراسر جهان کاملا قابل مشاهده بود. اغلب رسانه ها این رویداد را رویدادی تاثیربرانگیز بر اقتصاد جهان دانستند.

نیویورک تایمز (امریکا): این روزنامه با تیتر «شوک جهانی پس از قیام در انگلیس» نوشت: پس از اعلام نتیجه همه پرسی ابتدا شوک وارد شد و سپس ترس بازارهای جهان را فراگرفت. ترسی که از سال 2008 تاکنون بی سابقه بود.

تگ اشپیگل (آلمان): این روزنامه با چاپ تصویری از دیوید کامرون در حال اعلام استعفای خود مقابل خانه شماره 10 (اقامتگاه نخست وزیری)، تیتر «خروج» را درست بالای درب خانه شماره 10 قرار داد.

دیلی میل (انگلیس): این روزنامه با تیتر «تعظیم کن انگلیس» نوشت: 23 ژوئن روزی بود که انگلیسی های فقیر و طبقه متوسط علیه طبقه سیاسی متکبر و الیت های حقیر بروکسل قیام کردند. رده سنی بالای 50 سال نیز به برگزیت رای داده بودند.

لیبراسیون (فرانسه): این روزنامه با چاپ تصویری معلق از بوریس جانسون، شهردار سابق لندن که از حامیان سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، در تیتر نوشت: «موفق باشید». پیش بینی می شود بوریس جانسن که حالاجای خود را در شهرداری لندن به صادق خان داده، نخست وزیر انگلیس شود.

ایج (استرالیا): این روزنامه با تیتر «بمب انگلیسی» همه پرسی تاریخی انگلیس را پوشش خبری داد و نوشت: دنیا شوکه شد، لرزه بر اندام بورس ها افتاد و نخست وزیر انگلیس دست از کار کشید.جدایی انگلیس پیش از هر چیز بر اقتصاد تاثیر گذاشت.

اکونومیک تایمز (هند): این روزنامه با تیتر «اووووووووه» نوشت: 17 میلیون انگلیسی به برگزیت رای دادند، بازارها لحظه «اوه» بزرگ را تجربه کردند و حالاباید گفت، خداحافظ لیبرالیسم. درد جامعه کنونی تنها لیبرالیسم است.