آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۶
رسانه
۵
یادداشت

حقیقت در قاب تصویر

آذر مهاجر

سال ها، ماه ها و روزهای زندگی مولابه روایت تاریخ، آبستن حوادث بسیار بوده؛ از سال های سکوت و خانه نشینی شان گرفته تا سال های حکومتش؛ اما از این همه، چیز زیادی به قاب تصویر نیامده است. نه تنها زندگی امام علی(ع) کمتر در قالب فیلم یا سریال به نمایش درآمده، بلکه قصه قضاوت های ایشان که می تواند برای هر مخاطبی از هر سن و سالی جذاب باشد، مضمون ساخت آثار موثر تلویزیونی قرار نگرفته است.

تمام سهم ما از زندگی، اندیشه و آموزه های امام اول شیعیان، در قاب تصویر سریال امام علی (ع) به کارگردانی داوود میرباقری، برخی از قسمت های سریال مختارنامه، چند تله تئاتر و یک مجموعه انیمیشنی به نام «قضاوت های حضرت علی (ع)» محدود است که به سفارش سیمای استان های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکه استانی مرکز سمنان تهیه و تولید شده است.

نه تنها زندگی و ویژگی های والای شخصیت مولای متقیان از زوایای گوناگون و متنوع قابل پرداخت است، بلکه می توان آن را در قالب ها و ژانرهای گوناگون به تصویر کشید و نمایش داد. از سوی دیگر، همیشه هر مضمون ارزشمند و آموزنده ای ارزش آن را دارد که به شیوه های تازه تر و موثرتر بازخوانی شود. چگونه است که از نمایشنامه های شکسپیر یا دیگر آثار مهم تاریخی بارها و بارها اقتباس می شود اما از زندگی پر اوج و فرود امام اول شیعیان یا حتی از قصه قضاوت های ایشان چند اثر بیشتر نساخته ایم و مایه تاسف این که از میان همین تولیدات انگشت شمار، تعداد آثار باکیفیت، هنرمندانه و خلاقانه بسیار محدود است، در حالی که ویژگی های دراماتیک و نمایشی زندگی امام علی(ع)، غیرقابل انکار است. گاهی یک زاویه دید تازه و متفاوت به داستان زندگی مولامی تواند الهام بخش یک قصه پرکشش و زیبا باشد بدون این که اشاره مستقیمی به زندگی ایشان صورت بگیرد یا لزوما اثری تاریخی ساخته شود.