آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۶
جهان
۶

تحلیل تونی بلر از رفراندوم جدایی

تونی بلر، نخست وزیر انگلیس بین سال های 1997 تا 2007 از حزب کارگر، روز گذشته در یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تاثیر فوری رای خروج از اتحادیه اروپا بر اقتصاد انگلیس همان طور که پیش بینی می شد بسیار شدید بود. روز جمعه ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا با 30 واحد کاهش به پایین ترین میزان خود رسید و ارزش شاخص سهام انگلیس بیش از 8 درصد سقوط کرد. اکنون درجه اعتبار کشور در خطر قرار گرفته است. این تاثیرات پایدار ممکن است نتایج سیاسی در سطح جهانی داشته باشند. اگر شوک اقتصادی ادامه پیدا کند این آزمون انگلیسی ها تبدیل به هشدار می شود و اگر فروکش کند جنبش های پوپولیستی در دیگر کشورها نیز گوی رقابت را خواهند ربود.

وی در ادامه با انتقاد از رویکرد حزب کارگر افزود: حامیان حزب کارگر پیام روشنی از حزب خود دریافت نکردند؛ حزبی که رهبرش جرمی کوربین، درباره ابقا در اتحادیه اروپا اظهار نظر خاصی نمی کرد. این حامیان جذب وعده های کمپین مخالف شدند که در وعده هایشان می گفتند براگزیت به مشکلات مهاجرتی این کشور خاتمه می دهد در حالی که این افراد نگران کاهش درآمدها و قطع هزینه های عمومی خود بوده و هستند. در واقع رای دهندگان حزب کارگر از این همه پرسی به عنوان فرصتی برای اعتراض علیه دولت استفاده کردند.

در بخش دیگری از یادداشت، او می گوید: در مساله کمپین ها نکته خنده داری وجود داشت و آن این که نخبگان منفور تلقی می شدند و رهبری رقابت ها به افراد عادی سپرده شد. آنها واژه «کارشناس» را اصطلاحی برای سوء استفاده توصیف کردند و هنگامی که کارشناسان درباره آسیب های اقتصادی این خروج به مردم هشدار می دادند، آنها را تحت عنوان «شایعه پراکن» مورد بازخواست قرار می دادند.