آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۶
دانش
۷

پژوهشگران، از آغاز ساخت ربات هایی خبر دادند که نسبت به درد واکنش نشان می دهند

احساس درد به سبک ربات ها

مترجم: صدف دژآلود
منبع: iflscience.com

پژوهشگران دانشگاه لایبنیز هانوفر درصدد ساخت ربات هایی هستند که نسبت به درد واکنش داشته باشند تا بتوانند در مراقبت از انسان ها کارآمدتر عمل کنند.

به منظور تحقق این هدف، پژوهشگران آلمانی در حال توسعه نوعی دستگاه عصبی مصنوعی هستند که به موجب آن، ربات ها قادر به تشخیص درد می شوند و می توانند قبل از این که در مواجهه با خطرات محیطی آسیب ببینند، درست مانند انسان ها خودشان را از منبع خطر دور کنند. با توجه به این که درد ازجمله سازوکارهای محافظتی بدن است، قابلیت تشخیص درد و واکنش نسبت به آن، موجب کاهش آسیب های محیطی وارد شده بر ربات ها خواهد شد.

بافت مصنوعی این دستگاه عصبی به ساختار پوست انسان شباهت دارد. این بافت، شامل شبکه ای از حسگرهای الکتریکی است که مشابه مسیرهای عصبی انگشت انسان طراحی شده اند. حسگر لمسی تعبیه شده در نوک انگشت ربات قادر به تشخیص دما و فشار خواهد بود و چنانچه فشار وارد آمده بر حسگر از حد تعیین شده تجاوز کند، هشدارهای تکرارشونده موجب می شود ربات نسبت به درد واکنش نشان دهد.

این دستگاه عصبی مصنوعی همچنین قادر به درجه بندی درد در سه رده کم، متوسط و زیاد است. واکنش ربات نسبت به درد براساس شدت اندازه گیری شده است. چنانچه فشار وارد آمده بر حسگر در رده کم قرار داده شود، فقط بازوی ربات اندکی به سمت عقب متمایل خواهد شد و به این ترتیب، شدت واکنش متناسب با اندازه درد متفاوت خواهد بود.

پروژه فوق در کنفرانس رباتیک و اتوماسیون در استکهلم رونمایی شد. این نخستین باری نیست که پژوهشگران سعی دارند کارکردهای انسانی را به ربات ها آموزش دهند. پیشتر نیز پژوهشگران آژانس طرح های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون (دارپا) سعی کرده بودند، ربات ها را از طریق خواندن کتاب کودک با احساس همدلی آشنا کنند.