آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۶
ورزش - جهان
۱۱

7 سال بعد از دست وزغ

فرانسه ایرلند

یکی از جنجالی ترین گل های هند تاریخ فوتبال با دست آنری و توسط ویلیام گالاس به ثمر رسید. در بازی پلی آف جام جهانی 2010 و در دقیقه 103 وقت های اضافه، آنری با دست توپ را استپ کرد تا تیم فرانسه راهی مسابقات آفریقای جنوبی شود و ایرلند جا بماند. مطبوعات بریتانیا که از این اتفاق خشمگین بودند لقب «دست وزغ» را برای این گل انتخاب کردند. ایرلندی ها معتقد بودند که عملکرد ضعیف فرانسه در جام جهانی 2010 حاصل نفرین آنها به خاطر این گل هند بوده است. حالابعد از 7 سال، این دو تیم رودرروی یکدیگر قرار می گیرند تا برای صعود به جمع 8 تیم برتر یورو 2016 با هم بجنگند.

این شانزدهمین جدال تیم های ملی فرانسه و ایرلند به شمار می رود. 6 پیروزی برای فرانسه، 5 تساوی و 4 پیروزی برای ایرلند حاصل بازی های قبلی آنها بوده است؛ دیدارهایی که یا دوستانه بودند و یا در چارپوب مقدماتی جام جهانی برگزار شده است. به عبارتی این نخستین رویارویی دو تیم در مراحل نهایی یورو یا جام جهانی به شمار می رود و البته یکی از حساس ترین های آن.

فرانسه در سال 2016 میلادی هنوز باختی را تجربه نکرده است، اما ایرلندی ها در 8 بازی قبلی شان 2 بار مقابل بلاروس و بلژیک شکسته خورده اند و تنها 2 پیروزی به دست آورده اند.