آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۶
سلامت
۱۳

درمان تالاسمی، از دفع کننده آهن تا پیوند مغز استخوان

درمان قطعی مبتلایان تالاسمی، ژن درمانی است که در دست مطالعه است.

دکتر نرگس بیگم میربهبهانی، فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفت وگو با جام جم با بیان این که تالاسمی یک نوع بیماری ارثی است که ناشی از اختلال اصلی در ماده رنگی (هموگلوبین) گلبول قرمز خون ایجاد می شود، گفت: استفاده از دفع کننده های آهن، یکی از درمان های مهم در بیماران تالاسمی است که به طور مکرر به شکل های تزریقی و خوراکی قابل استفاده است. پیوند مغز استخوان نیز درمان دائمی این بیماران است که می تواند از خواهر یا برادر یا افراد غیروابسته که از نظر HLA به طور کامل شبیه بیمار باشند، صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در صورتی که ژن تالاسمی از یک والد به ارث برسد، نوع خفیف و در صورتی که از هر دو والد دریافت شود، نوع شدید تالاسمی ایجاد می شود. در نوع خفیف فرد، بیمار تلقی نمی شود و فقط انتقال دهنده ژن است یا بیمار علائم بالینی کمی از قبیل رنگ پریدگی و خستگی پذیری دارد. در حالی که در نوع شدید فرد بیمار تلقی می شود.

وی با بیان این که در نوع شدید تالاسمی، درمان شامل دریافت گلبول های قرمز به طور منظم است، اظهارکرد: در انواع شدید تالاسمی گلبول های قرمز در بدن بسرعت از بین می روند و از طریق خون دریافتی، آهن زیادی وارد بدن می شود، تجمع آهن در بدن عوارضی ایجاد می کند که مهم ترین آنها رسوب آهن در قلب، غدد مترشحه داخلی از قبیل لوزالمعده، تیروئید، پاراتیروئید و هیپوفیز، غدد جنسی و... است که علائم مربوط به کمبود هورمون های آن غدد را ایجاد می کند. بر این اساس یکی از درمان های مهم در این بیماران استفاده از دفع کننده های آهن است که به طور مکرر به شکل های تزریقی و خوراکی قابل استفاده است.