آرشیو سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۳۵۶۲
هنر و ادبیات
۱۲
آن سوی آب ها

نگاه گاردین به فرهنگ سازی بخشش از سوی هنرمندان ایرانی

بهار سرلک

طی سال های گذشته هنرمندان با برگزاری نمایشگاه، اجرای نمایش، اکران خیریه فیلم ها به نفع زندانیان محکوم به اعدام برای فرهنگ سازی بخشش در جامعه تلاش کرده اند. فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی و «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی از جمله فیلم هایی هستند که به نوعی آغازگر این امر خیر محسوب می شوند.

چندی پیش فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده در پردیس سینمایی کوروش به نفع زندانیان اعدامی روی پرده رفت. داستان این فیلم که شهاب حسینی، آرمان درویش و نسیم ادبی در آن به ایفای نقش می پردازند، درباره قصاص و درگیری یک خانواده برای راضی کردن برادر کوچک تر شان برای گرفتن پول دیه و بخشش قاتل پدر است.

اکران خیریه این فیلم با حضور شهاب حسینی، مهتاب کرامتی، اکرم محمدی، اسدالله یکتا، امیرمهدی ژوله و... برگزار شد و حالاروزنامه انگلیسی گاردین از حضور شهاب حسینی در میان هنرمندانی که در تلاش برای نجات محکومانی که در بند اعدام به سر می برند خبر داده و نوشته است: «او بخشش را در کشورش تشویق و تبلیغ می کند. شهاب حسینی که جایزه بهترین بازیگری جشنواره فیلم کن امسال را از آن خود کرد از محبوبیت و شهرتش برای ترغیب خانواده های قربانیان بهره می برد تا آنها بخشش را به جای قصاص انتخاب کنند.»

گاردین در ادامه می نویسد: «در رویدادی که به تازگی در سینمای کوروش تهران برگزار شد و هدفش جمع آوری پول برای خانواده هایی که برای گرفتن بخشش تلاش می کردند، بود شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و همچنین شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده شرکت داشتند. در این رویداد 60 هزار پوند از طرف حضار اهدا شد و در نهایت خانمی گوشواره های خود را هم بخشید.»

محمود امیری مقدم، فعال حقوق بشر در ایران در حاشیه برگزاری ششمین کنگره علیه مجازات اعدام در اسلو به گاردین گفته است: «بخشش رویدادی خوشایند است. انسان زمانی که شرایطش را داشته باشد، بخشش را به جای مجازات انتخاب می کند. می توانید جریان در حال رشدی را ببینید که مردم بخشش را به جای قصاص انتخاب می کنند.»