آرشیو چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۸
ایران
۱۵

افزایش 200 درصدی بارندگی و شادی شالیکاران مازندران

کشاورزان و شالیکاران مازندران بهار امسال را با افزایش 200 درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل پشت سر گذاشته اند تا سفره های زیرزمینی که بر اثر خشکسالی و برداشت سال گذشته از ذخیره آبی تهی شده بود، احیا شود.

به گزارش ایرنا، هواشناسی مازندران در تازه ترین گزارش از وضعیت بارندگی، میزان بارش در سه ماه بهار امسال را حدود 162 میلی متر اعلام کرد که این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت افزایش 50 درصدی را نشان می دهد. افزایش بارندگی امسال موجب شد شالیکاران در تامین آب مورد نیاز به مشکل برنخورند.

سال پیش برخی از کشاورزان استان بویژه در شهرستان های بابل، آمل، ساری و تمام شهرستان های شرقی از اواخر فروردین، موتورها و پمپ های آب شالیزارها را آن هم در آغاز فصل نشا روشن کرده بودند تا مزارعشان دچار خشکی نشود، درحالی که امسال و اکنون محصول 110 هزار هکتار از شالیزارهای حوضه آبریز هراز واقع در مناطق مرکزی مازندران در مرحله خوشه بستن قرار گرفته و هیچ گونه گزارشی هم از کمبود آب برای کشاورزی دریافت نشده است.

دوره کاشت، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشا بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشا تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران دراین باره با اشاره به پراکنش مناسب بارندگی های امسال در این استان گفت: اکنون شرایط کشت عادی است؛ کشاورزان مشکل تامین آب ندارند و پیش بینی می شود این بارندگی ها آب مورد نیاز شالیکاران را تا پایان کشت اول تامین کند.

به گفته محمد عنایتی، اکنون بخشی از شالیزارهای مازندران که در آن ارقام محلی کشت شده، به مرحله زایش و خوشه دهی رسیده و پیش بینی می شود این ارقام در نیمه دوم تیر برداشت شود.