آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۰
سیاسی
۳
یادداشت

بازیگری متفاوت ایران و امریکا در عراق

دکتر صباح زنگنه (کارشناس مسائل منطقه)

تاکید جان کری بر اهمیت نقش ایران در مبارزه با داعش بر مبنای رسیدن به این نتیجه است که جدیت و عزم ایران در مبارزه با جریان های تروریستی منطقه واقعی و عملیاتی است. نیروهای داوطلب مردمی عراق زیر سایه حمایت و همراهی ایران که بنا به درخواست دولت عراق صورت گرفته است، موفقیت های چشمگیری را در مبارزه با داعش و خارج کردن شهرهای مهم تحت اشغال گروه های تروریستی داشته اند. این در حالی است که کمک های کشورمان به طور مستمر از طریق مشاوره آموزشی، امنیتی، نظامی و همچنین کمک به ساختار آموزشی نیروهای مسلح عراق بوده است. در مقابل، امریکایی ها چندین نقش بعضا متفاوت را در عراق ایفا می کنند.

آنها از یک سو اگرچه به تجهیز دولت عراق می پردازند اما با تاخیر زیاد اقدام می کنند. دیگر آنکه با وارد کردن نیروهای نظامی خودشان در مناطقی از عراق مانند شمال موصل یا برخی از پایگاه ها و پادگان ها به دنبال احیای حضورشان به صورت نظامی و علنی هم هستند. از طرف دیگر امریکایی ها عمده مشاوره های سیاسی و نظامی را به دولت عراق ارائه می دهند و آنها را محدود می کنند که صرفا بر اساس موافقت نیروهای امریکایی وارد آزادسازی مناطق عراق شوند. بنابراین آنها ایفاگر یک نقش چند وجهی و بعضا متضاد در عراق هستند که کمک چندانی به دولت مرکزی بغداد در مبارزه با داعش نکرده است.

در این راستا مقام های کاخ سفید بی میل نیستند از ظرفیت همکاری با ایران در مبارزه با داعش استفاده کرده تا اوباما بتواند از ریشه کن کردن گروه تروریستی داعش به عنوان یک برگ برنده در فضای انتخاباتی امریکا استفاده کند. این تمایل در سال های گذشته به شکل درخواست های مستقیم و غیرمستقیم مطرح شده است اما به دلیل بی اعتمادی به وجود آمده میان ایران و امریکا و تجربه ناموفق گفت و گوهای منطقه ای طرفین، این اتفاق در مبارزه با داعش نیفتاده است. ضمن اینکه ایران بخوبی توانسته با اتخاذ یک سیاست مستقل و کارآمد به پیگیری اهداف خود در مواجهه با جریان های افراطی در عراق بپردازد.