آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۰
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر

​​​​​​سنکوپ خطرناک است اما پایان زندگی نیست

دکتر مسعود اسلامی (متخصص قلب و عروق)

مردی 48 ساله هستم که دچار بیماری آریتمی قلبی شده ام. چندی پیش در پی انجام فعالیت های ورزشی دچار غش و بی حالی شدم و مرا به اورژانس منتقل کردند. پزشک کشیک این حالت را سنکوپ تشخیص داد. لطفا مرا راهنمایی کنید که سنکوپ قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

سنکوپ قلبی به از دست دادن هشیاری فرد به طور موقت گفته می شود که ممکن است در هر حالتی اتفاق بیفتد. این حالت نباید با غش، تشنج، شوک یا کما که ناشی از اختلال در سطح هشیاری فرد است اشتباه گرفته شود. این عارضه به طور معمول منشا قلبی وعروقی دارد. به عبارت ساده تر مشکلات عروقی مانند گشاد شدن ناگهانی عروق، اختلال در عملکرد عضلات قلبی، ضربان غیرعادی قلب یا همان آریتمی ها، اختلالات عملکرد دریچه قلب و فشار خون بالای شریان ریوی از مهم ترین عوامل بروز سنکوپ به شمار می آید.در برخی موارد دیده شده سنکوپ، در اثر از دست دادن حجم خون و مایعات بدن به هر علتی مانند گرمازدگی یا آفتاب زدگی، اسهال واستفراغ و همچنین فشارهای روحی - روانی، حضور در محیط های شلوغ و حتی استفاده از برخی داروها به طور ناگهانی رخ می دهد.

از میان شایع ترین علائم هشدار بروز سنکوپ می توان به کبودی چهره، سیاهی رفتن چشم و سرگیجه، احساس سنگینی، تعریق کف دست ها واز حال رفتن یا غش کردن درحین یا پس از فعالیت های ورزشی اشاره کرد.سنکوپ می تواند تهدیدی جدی برای فرد باشد؛ از این رو درمان بموقع اهمیت بسیاری خواهد داشت.