آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۰
جهان
۲۰

اتهام زنی روسیه علیه ترکیه

گروه جهان: در حالی که ترکیه در تلاش برای احیای روابط با روسیه است، یک دیپلمات روس از نقش آفرینی مستقیم ترکیه در میدان جنگ در سوریه خبر داده است. به گزارش ایسنا، این دیپلمات اعلام کرد: الکساندر زورین، نماینده روسیه در نشست گروه بین المللی نظارت برآتش بس در سوریه اطلاعات دقیقی از ورود تانک های جدید و موشک های ضد تانک و نیز صدها موشک ضدهوایی به مناطق تحت نفوذ جبهه النصره ارائه کرد و با عبارت «کشور بزرگ واقع در مرزهای شمالی سوریه» (ترکیه) را منبع ارسال این سلاح ها دانسته است. به گفته این دیپلمات، زورین همچنین گفته است: برق و تلفن در برخی مناطق شمالی قطع شده اما اینترنت همچنان وجود دارد و تلفن های همراه با ماهواره کار می کنند. یک کشور بزرگ در شمال سوریه تمامی مختصات و اطلاعات را در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره قرار می دهد و به شکل مستمر با آنها در ارتباط است. این سخنان زورین چند روز پس از آن مطرح می شود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بابت سقوط جنگنده روسی در مرز سوریه و ترکیه عذرخواهی کرد. همزمان، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق، مهم ترین حزب رسمی کردهای ترکیه از توافق محرمانه دولت ترکیه با نمایندگان دولت بشار اسد خبرداد و گفت: دولت حزب عدالت و توسعه که اعلام می کند بدون رفتن اسد، مساله سوریه حل نخواهد شد، اکنون با نمایندگان او دیدار کرده و خواهان توافق با او است.

آغاز آزادی بوکمال

در همین حال منابع خبری در سوریه از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده انتحاری در خیابان اصلی شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه خبر دادند. گفته می شود در پی این انفجار انتحاری دست کم پنج نفرکشته و ده ها نفردیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، این انفجاردر دفتر اداره محلی شهر تل ابیض رخ داده و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. تیرماه سال گذشته نیروهای کرد مدافع خلق (YPG) شاخه نظامی حزب اتحادیه دموکراتیک (PYD) به اشغال تل ابیض توسط داعش پایان دادند.