آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۰
جهان
۲۰
خاورمیانه

پیشروی نظامی به سوی «موصل» بن بست سیاسی در «بغداد»

نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق مشارکت نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل را ضروری دانست.

به گزارش «ایران»، مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون این مساله را در دیدار با سفیر امریکا در بغداد بیان کرده است. سه هفته پیش و همزمان با پیشروی نیروهای مسلح و مردمی عراق در جریان عملیات آزادسازی فلوجه، فرماندهان حشدالشعبی اعلام کردند که پس از تصرف اطراف فلوجه، حضور خود در ادامه عملیات در این شهر را تعلیق کرده اند. پس از آزادی فلوجه نیز مقام های عراقی اعلام کردند حشدالشعبی در جریان عملیات موصل مشارکت نمی کند.

خالد العبیدی، وزیر دفاع دیگر چهره شاخص عراقی است که در روزهای اخیر بر ضرورت مشارکت همه گروه ها و نیروها در عملیات آزادسازی استان نینوا تاکید کرده است. این سخنان در حالی مطرح می شود که نیروهای عراقی و سازمان مبارزه با تروریسم این کشور روز گذشته توانستند با آزادسازی تقاطع شرقاط به نزدیکی پایگاه نظامی القیاره در شمال صلاح الدین و جنوب موصل برسند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع عراق، این مسیر خط امدادرسانی داعش محسوب می شده و تصرف آن رویداد مهمی در پیشرفت عملیات آزادسازی موصل خواهد بود. از عراق همچنین خبر می رسد که نیروهای امنیتی عراقی، شهر تلول الباج، در شمال شهرستان بیجی را از تصرف داعش خارج کردند و پرچم عراق را بر ساختمان این شهر برافراشتند.

ادامه بن بست در بغداد

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در مناطق تحت اشغال داعش، اوضاع سیاسی در بغداد، پایتخت عراق همچنان در شرایط بن بست قرار دارد. به گزارش ایسنا، دادگاه فدرال عراق جلسه اخیر پارلمان برای رای گیری درباره اصلاحات کابینه حیدر العبادی را غیرقانونی و باطل خواند و به این ترتیب مهم ترین تصمیم نخست وزیر برای حل بحران سیاسی را باطل کرد؛ این دادگاه اعلام کرده که تصمیم پارلمان در ماه آوریل نقض قانون اساسی بوده و حتی اگر هم تعداد نمایندگان به حد نصاب قانونی رسیده باشد، نمی توان تصمیمات این تعداد از نمایندگان را درست خواند.

دادگاه فدرال عراق همچنین بار دیگر حکم به بطلان جلسه برکناری سلیم جبوری، رئیس پارلمان داد. به دنبال تظاهرات گسترده مردم بویژه حامیان مقتدی صدر، نخست وزیر عراق اصلاحاتی در کابینه انجام داد و وزیران تکنوکرات به پارلمان معرفی کرد که پنج نفر از آنها رای اعتماد گرفتند.