آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۰
فرهنگ و هنر
۲۲

آن سوی مرز

حضور3 فیلم ایرانی در جشنواره میلان

ایران: سومین جشنواره فیلم های مردم شناسی خاورمیانه از تاریخ30 تیر تا 2 مرداد (20 تا 23 جولای) در دانشگاه بیکوسای میلان برگزار می شود. این جشنواره که هرساله در یک نهاد دانشگاهی برگزار می شود به طور خاص به موضوعات مردم شناسی در منطقه خاورمیانه و اوراسیا می‎پردازد که در این دوره از جشنواره میزبان سه فیلم ایرانی «شب شیدایی» اثر ناصر صفاریان، «پرچم سیاه» اثر ماجد نیسی و «فرش به روایت خاک» اثر حامد ذوالفقاری به همراه فیلم هایی از آلمان، عراق، بلژیک، مصر و ترکیه خواهد بود.

اجرای طرح «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در جشنواره اپرتو ایتالیا

به دنبال حضور آهنگسازان ایرانی در شصتمین بینال موسیقی ونیز و اجرای طرح «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در این رویداد هنری، این طرح موسیقایی 26 مهرماه در جشنواره اپرتو در رجوامیلیای ایتالیا نیز اجرا می شود.

مهدی خیامی آهنگساز درباره این اجرا گفت: بعد از قطعی شدن حضور ایران در شصتمین بینال موسیقی ونیز، طرح «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» برای جشنواره اپرتو نیز ارسال شد که با استقبال هیات هنری این جشنواره در برنامه امسال جا گرفت و بدین ترتیب این کنسرت یک روزبعد از اتمام بینال ونیز در تاریخ 26 مهرماه در شهر رجوامیلیابرگزار خواهد شد.

این آهنگساز درخصوص پروژۀ موسیقایی مذکور اظها ر داشت: در این کنسرت قطعۀ «نقطه ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، قطعۀ«صبا» اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعۀ کنسرتو کمانچه اثر بنده برای کمانچه و آنسامبل، توسط دیورتیمنتو آنسامبل ایتالیا که یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین آنسامبل های موسیقی معاصر اروپاست به رهبری سندرو گرلی اجرا می شود در اجرای این سه اثر، سامان صمیمی سولیست کمانچه، میلاد محمدی سولیست تار و کارن کیهانی به عنوان سولیست سنتور در ارکستر حضور خواهند داشت.

گفتنی است: موسیقی ایران برای نخستین بار و با گذشت 86 سال از برگزاری بینال ونیز در این رویداد هنری حضور می یابد که ماحصل این اتفاق، راهیابی موسیقی ایران به جشنواره اپرتو ایتالیا نیز بوده است.