آرشیو شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۸۴
صفحه آخر
۲۰

کارگردان باشخصیت

مهندس عزت الله ضرغامی به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی در صفحه اینستاگرامش نوشت: درگذشت هنرمند برجسته و چهره بین المللی سینمای ایران، آقای عباس کیارستمی را تسلیت می گویم.

او در پی یک دوره بیماری طولانی و چند عمل جراحی سخت و دردآور دار فانی را وداع گفت. روحش شاد. آنچه از جلسات حضوری؛ گفت وگوهای تلفنی و برنامه های جمعی مانند بازدید از مترو در سال 76 در ذهن دارم؛ شخصیت قابل احترام ایشان است. هنرمندان را به دو دسته تقسیم می کنم. هنرمندان باشخصیت و هنرمندان باشخصیت کمتر!

این تقسیم بندی، مسلمان و غیرمسلمان، انقلابی و غیرانقلابی، خودی و غیرخودی نمی شناسد. بعضی ها برای خود کلاس و شخصیت و احترام خاص خلق می کنند که دیگران مجبورند در مراودات خود با آنها حریم داری کنند. آقای کیارستمی یکی از آنهاست. آخرین باری که به من زنگ زد؛ تصور کردم به دلیل عدم پرداخت حق رایت فیلم طعم گیلاس است که بدون مجوز ایشان از سیما پخش شده بود. آماده بودم تا عذرخواهی کنم. ولی مثل همیشه در کمال ادب، دوستانه و محترمانه گفت، از این که فیلم مرا در سیما پخش کرده اید تشکر می کنم و گفت که به هیچ وجه از این بابت پولی دریافت نخواهد کرد.

شخصا بجز یکی دو فیلم، با بقیه آثار ایشان رابطه ای برقرار نکرده ام، ولی شخصیت ایشان همیشه برای من قابل احترام بود. چندی پیش خاطره ای از ایشان در مورد فیلم «منهتن» آقای امیر نادری نقل کردم. شاید در آینده برخی حرف های خوب دیگر از ایشان را بنویسم. برایش فاتحه بخوانیم.