آرشیو دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۳
زندگی: سلامت
۱۴
روان و سلامت

آلزایمر؛ مرموز اما قابل کنترل

آلزایمر یکی از بیماری های مغز و اعصاب است که هنوز ابعاد بروز آن به طور کامل شناسایی نشده اما می دانیم که یک اختلال مغزی است که مسائل ژنتیک در پدیداری آن دخیل است. جدیدترین تحقیقات انجام گرفته دراین باره نشان می دهد که می توان با انتخاب سبک زندگی سالم به جنگ ژن های معیوب رفت.

دکتر مسعود نبوی در گفت وگو با «ایران» می گوید: آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز است که به مرور زمان توانایی های ذهنی بیمار را کاهش داده و بتدریج به اختلال حافظه منجر می شود. در ابتدا اختلال حافظه به حافظه کوتاه مدت آسیب می رساند اما با پیشرفت بیماری خاطرات قدیمی هم دستخوش فراموشی خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اهمیت سبک زندگی در کنترل این بیماری خاطرنشان می کند: هرچند ژنتیک در بروز آلزایمر بسیار موثر است اما می توان با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی صحیح، این بیماری را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

به گفته دکتر نبوی، می توان با انجام فعالیت هایی منظم و مستمر ذهنی نیز از ناتوانی مغز پیشگیری کرده یا روند ناتوانی را به تاخیر انداخت. در این راستا خواندن، نوشتن و حفظ کردن مطالب که نوعی ورزش مغز محسوب می شوند، بسیار کارگشا خواهد بود.

وی در خاتمه با تاکید بر استفاده از مواد حاوی آنتی اکسیدان می افزاید: یک رژیم غذایی مناسب حاوی آنتی اکسیدان های C و E و همچنین ویتامین D در کنار تحرک و ورزش می تواند کیفیت مناسب زندگی سالمندی را به ارمغان بیاورد.