آرشیو دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۳
جهان
۲۰

یک کشته در گروگانگیری مقر پلیس ایروان

شایعه کودتا در ارمنستان رد شد

گروهی از مردان مسلح که شمار آنها به 30 نفر می رسید و بنا بر اعلام برخی منابع خبری از خلبانان ارتش ارمنستان بودند، صبح دیروز یکشنبه یک مرکز پلیس را در ایروان، پایتخت ارمنستان اشغال کرده و 7 نفر را گروگان گرفتند. منابع امنیتی ارمنستان ضمن تایید این خبر اعلام کردند، در این تهاجم گروهی، یک نفر کشته و چند نفرزخمی شده اند و والری اوسیپیان، معاون رئیس پلیس در میان گروگان هاست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، اشغال کنندگان مرکز هنگ پلیس منطقه «اره بونی» مانع ورود افراد و ماموران به مرکز پلیس می شدند و از دولت ارمنستان خواسته اند «ژرایر سفیلیان»، رهبر جنبش ضد دولتی «نووایا - آرمنیا» را که در بازداشت قرار دارد، آزاد کنند.

گفته می شود، «ژرایر سفیلیان» در نبردهای منطقه مورد مناقشه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان جنگیده است. سفیلیان 31 خرداد به اتهام توطئه برای تصرف ساختمان های دولتی و مقر رادیو- تلویزیون در ایروان دستگیر شد اما در دادگاه به جرم نگهداری غیر قانونی اسلحه و مهمات محاکمه و به تحمل دو ماه زندان محکوم شد.

پیشتر نیز منابع امنیتی ارمنستان نام او را در فهرست افرادی که اقدام به کودتا علیه دولت کرده اند، قرار داده بودند. زیرا سفیلیان در جریان تظاهراتی در اکتبر 2015 گفته بود: «ایجاد تغییر در قدرت تنها از طریق انتخابات ممکن نیست.

این مساله تنها با شورش مسلحانه مردم میسر می شود.» حامیان سفیلیان نیز پیشتر از قصد خود برای انجام «شورش مسلحانه» برای تغییر اوضاع در ارمنستان خبر داده بودند. اشغال کنندگان مرکز پلیس ایروان همچنین خواستار استعفای فوری رئیس جمهوری و تمام اعضای دولت ارمنستان شده اند. اشغال کنندگان نیز تا لحظه تنظیم خبر حاضر به ترک ساختمان پلیس نشده اند. سرویس امنیت ملی ارمنستان در این باره اعلام کرده است، مذاکره با گروه مسلح ادامه دارد تا تسلیم مسالمت آمیز و آرام این افراد تضمین شود. روز گذشته در شبکه های اجتماعی ارمنستان اخباری مبنی بر اشغال همزمان چند مرکز پلیس در این کشور منتشر شده بود که سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد، اطلاعات انتشار یافته نادرست است و فقط یک مرکز تحت کنترل مردان مسلح قرار گرفته است.

برخی منابع خبری عصر دیروز از آزادی دو تن از گروگان ها خبر دادند.