آرشیو چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۵
ایران زمین
۱۹

میراث و گردشگری

تبدیل خانه های تاریخی قزوین به اقامتگاه گردشگری

گروه ایران زمین/ با توجه به استقبال گردشگران، خانه های تاریخی استان قزوین به اقامتگاه گردشگری تبدیل می شود.

«منوچهر حبیبی»، معاون امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه شهر قزوین دارای ابنیه تاریخی زیادی است که می توان از آنها به عنوان اقامتگاه گردشگران استفاده کرد، اظهار داشت: با تغییر کاربری برخی از این بناها که در اختیار بخش خصوصی است می توان از این خانه ها برای اقامت گردشگران استفاده کرد.

حبیبی با اشاره به موفقیت طرح احیای خانه های سنتی و استفاده از آنها به عنوان هتل در برخی از شهرهای کشور مانند اصفهان، یزد و تبریز عنوان کرد: احیای این خانه ها که دارای معماری اصیل و کهن ایرانی - اسلامی است می تواند در رونق صنعت گردشگری تاثیر بسزایی داشته باشد.

تمدن «تخت سلیمان» به دوره ساسانی باز می گردد

تکاب - خبرنگار «ایران»/ بازنگری کاوش های پیشین وانجام کاوش محدود در گمانه ایوان غربی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، علاوه بر نیل به اهداف آسیب شناختی بنا، نکات جدیدی درباره توالی استقرار و آثار فرهنگی مربوط به دوره ساسانی و ادوار پس از آن را آشکار کرد.

«میثم لباف خانیکی»، سرپرست هیات باستان شناسی گفت: عکس هایی که در اوایل قرن حاضر از ایوان خسرو تهیه شده، بیانگر این است که تا قبل از سال 35 شمسی جرز جنوبی ایوان تا ارتفاع قابل توجهی باقی بوده و هنوز آثاری از تزئینات معماری و کتیبه های ایلخانی بر نمای ایوان مشهود است، اما به دلیل به یغما رفتن مصالح معماری و عوامل مخرب محیطی، این دیوار فرو ریخته و امروزه تنها بخشی از جرز شمالی ایوان خسرو باقی مانده است.

این باستان شناس افزود: به منظور حفظ بقایای جرز شمالی ایوان، در دهه 50 شمسی شبکه درهم تافته ای از لوله های آهنی بر گرد این سازه ایجاد شد تا از رانش بیشتر دیوار و تخریب آن پیشگیری شود.