آرشیو چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۵
جهان
۲۰
گزارش

ادامه خشونت های دولتی علیه مردم کشمیر در هند

ناآرامی ها و شرایط امنیتی فوق العاده در«کشمیر» وارد دوازدهمین روز خود شد. پلیس هند صدها نیروی ذخیره به این منطقه اعزام کرده و همچنان این منطقه با اختلال گسترده در اینترنت، شبکه های اجتماعی و خطوط تلفنی مواجه است. محدودیت دولت برای چاپ روزنامه ها نیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش«ایران»، از جمعه دو هفته پیش و پس از شهادت «برهان وانی» فرمانده «حزب المجاهدین» به دست نیروهای امنیتی هند، مسلمانان این منطقه تظاهرات گسترده ای را برگزار کردند که با خشونت بی سابقه پلیس هند مواجه شد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده دست کم 47 معترض در جریان خشونت پلیس کشته و صدها نفر زخمی شدند. هم اکنون در منطقه جامو و کشمیر حکومت نظامی برقرار است.

در واکنش به این اقدامات خشونت آمیز، «سید علی گیلانی» از رهبران جدایی طلب منطقه کشمیر روز دوشنبه در پیامی از کشورهای مسلمان و نهادها و سازمان های بین المللی برای حل و فصل وضعیت بحرانی در کشمیر تقاضای کمک کرد و او از نهادهای بین المللی خواست هند را وادار کنند تا اعتمادسازی کند و ماهیت مناقشه جامو و کشمیر را بپذیرد، قانون اختیارات ویژه نیروهای مسلح را لغو کند و به روند غیر نظامی کردن منطقه فورا سرعت دهد.

به گزارش ایسنا، این نامه به ایران، چین، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه فرستاده شده است. در نامه گیلانی با درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی و ایجاد فضا برای فعالیت های سیاسی، آمده است: این کشورها مسئولیت ویژه ای برای مداخله به منظور متوقف ساختن حکومت هند در جامو و کشمیر و ایجاد یک شرایط مساعد برای حل مناقشه جامو و کشمیر مطابق حق تعیین سرنوشت دارند. تا کنون دولت ایران و مجلس سنای پاکستان خشونت علیه مردم کشمیر را بشدت محکوم کرده اند. این کشتار به دلیل همزمانی با کودتا در ترکیه و کشتار در نیس فرانسه مورد توجه رسانه های بین المللی قرار نگرفت و در این سکوت خبری وضعیت امنیتی در این منطقه بحرانی تر شد.