آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۹۷
اقتصادی
۴

ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز: گوشی های جدید قاچاق غیرقابل استفاده می شوند

طبق اعلام قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز، موعد اجرای رجیستری گوشی موبایل فرارسید و از اول مرداد (دیروز) گوشی های جدیدی که IMEI آنها در سامانه وزارت صنعت ثبت نشده باشد قاچاق تلقی می شود و در شبکه اپراتورهای موبایل قابل استفاده نخواهد بود.

به گزارش فارس، از چندی پیش ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز اعلام کرده که پایلوت طرح رجیستری گوشی موبایل با هدف مبارزه با قاچاق از امروز آغاز می شود و بر خواسته خود تاکید کرده است.

طبق اعلام این ستاد، از روز اول مردادماه گوشی های جدیدی که IMEI (شماره سریال) ثبت شده ندارند، در شبکه اپراتورها فعال نمی شوند. IMEI گوشی هایی که قبل از این تاریخ به هر شکلی وارد کشور شده اند ثبت شده و ثبت IMEI گوشی هایی که از این به بعد وارد کشور می شوند به دلیل مبارزه با قاچاق جدی گرفته خواهد شد.

وزارت ارتباطات نیز اجرای دوباره طرح رجیستری را تایید کرده است.

کمیته ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه برای بررسی روش اجرای مجدد رجیستری موبایل تشکیل شده که در نهایت دو طرح ارائه شده است.

طبق سناریویی اول سیم کارت روی گوشی های قاچاق قطع خواهد شد که این طرح مورد موافقت قرار نگرفته و طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات فعلاسناریوی دومی برای اجرا انتخاب شده است.

طبق سناریویی که از دیروز پایلوت آن اجرا شد، IMEI گوشی های وارداتی در سامانه ای در وزارت صنعت ثبت و توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورهای موبایل بررسی و تطبیق داده می شود.

قرار است این طرح از اول مرداد ماه تا شهریورماه اجرا شود و پس از طی یک دوره اجرای آزمایشی یک ماهه و شناسایی نقاط قوت و ضعف، احتمالااز اول مهرماه یا آبان ماه به صورت کامل اجرایی شود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز همچنین در واکنش به شائبه های افزایش قیمت گوشی موبایل پس از اجرای رجیستری، اطمینان داده که رجیستری هزینه جدیدی را به مصرف کننده، فروشنده یا توزیع کننده کالاتحمیل نخواهد کرد.