آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۹۷
شهرستان ها
۷

قطع یارانه، مهم ترین علت ورشکستگی واحدهای لبنی مازندران اعلام شد

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران قطع شدن یارانه را مهم ترین علت ورشکستگی و زیان دهی واحدهای لبنی استان اعلام کرد.

اسماعیل خاتمی مقدم گفت که بیشتر واحدهای لبنی استان بین سال های 75 تا 85 با هدف تامین شیر یارانه ای و خارج از چارچوب بازار رقابتی تاسیس شدند.

وی افزود: هم کنون بیشتر واحدهای لبنی کوچک استان که در دهه 80 با تسهیلات دولتی راه اندازی شدند یا به تعطیلی رسیدند و یا در نقطه سر به سر سود و زیان قرار دارند.

او ادامه داد: همچنین حدود 70 واحد لبنی در استان که قبل از سال 92 از جهاد کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره برداری گرفتند، به خاطر قطع شدن یارانه شیر ظهور خارجی پیدا نکردند و نامشان در نوشته روی کاغذ باقی مانده است.

خاتمی مقدم گفت: وضعیت بغرنج و ورشکستگی در حالی سراغ واحدهای کوچک لبنی استان آمد که هنوز پنج واحد بابت تسهیلاتی که دریافت کرده بودند، معوقه بانکی دارند.

وی تعداد کارخانه های لبنی فعال مازندران را در حال حاضر 24 واحد اعلام کرد و افزود: تنها سه کارخانه بزرگ از این تعداد تا 90 درصد از شیر خام واحدهای لبنی استان را جذب می کنند.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: براساس اعلام صاحبان واحدهای لبنی فعال استان هم اکنون فقط 9 کارخانه سودآور، هشت کارخانه در نقطه سر به سر و هفت کارخانه نیز زیانده هستند.

وی افزود: در شرایط حاضر 80 درصد از نیاز روزانه شیر خام واحدهای لبنی مازندران از استان های دیگر با هزینه های بالای حمل و نقل تامین می شود.

خاتمی مقدم همچنین از مصرف تنها 20 درصد از تولیدات واحدهای لبنی مازندران در داخل استان خبر داد و گفت: که بقیه به خارج از کشور و یا استان های دیگر ارسال می شود.