آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۹۷
شهرستان ها
۷

نقشه فرش ورامین ثبت جهانی شد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین گفت: نقشه فرش دستباف این شهرستان در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO وابسته به سازمان ملل متحد به ثبت رسید.

حسن میرزایی در جمع خبرنگاران افزود: به استناد نامه مرکز ملی فرش ایران، فرش دستباف ورامین به عنوان برند و استاندارد جهانی مورد اطمینان در اصالت طرح، نقش و کیفیت برای متقاضیان و خریداران خارجی شناخته و ثبت جهانی شده است.

وی گفت: ثبت جهانی فرش دستباف ورامین در قالب ثبت نشانه های جغرافیایی با معاهدات بین المللی در سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO و با همت و پیگری های اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و همراهی و همکاری مرکز ملی فرش ایران، اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی کشور انجام گرفت.

وی تصریح کرد: ورامین یکی از خاستگاه های هنر فرش بافی در کشور محسوب می شود و از نقشه های اصیل فرش دستباف ورامین می توان به طرح های مینا خانی یاد کرد که هم اکنون به ثبت آثار ملی ایران نیر رسیده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین از طرح های شاه عباسی، پاشتری، طرح حوضی، طرح ظل السلطان جدید و قدیم، طرح لچک ترنج و طرح قلم مشکی به عنوان دیگر طرح های مهم فرش ورامین یاد کرد.