آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۹۶
جامعه
۱۷

برنامه 15 ساله برای ریشه کنی هپاتیت C

رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به ابتلای نیم درصد جمعیت کشور به هپاتیت C گفت: طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت قرار است ظرف 15 سال آینده، این بیماری ریشه کن شود. البته در این راه نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا، مداخله پزشکان و راه اندازی مراکز تخصصی داریم.

به گزارش فارس، موید علویان افزود: این بیماری نسبت به جوامع اطراف، شیوع کمتری دارد و نیم درصد جامعه ما به آن مبتلاست. هپاتیت C قابل ریشه کنی است و در 98 درصد موارد قابل درمان است و باید برای پیشگیری از آن فرهنگسازی لازم انجام شود.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: بیشتر مبتلایان این بیماری، افراد جوان و مردان هستند و بیشترین عامل ابتلانیز اعتیاد تزریقی است. اکنون برنامه کاهش آسیب وجود دارد، اما باید بیماریابی فعال تر شود و معتادان بیشتری درمان شوند.

وی اظهار کرد: بیمه ها هزینه، شش آزمایش هپاتیت C را که گران بود پوشش می دادند. اکنون این آزمایش ها به سه آزمایش کاهش یافته است. درمان دارویی نیز که در گذشته یک ساله بود، اکنون با اثربخشی بهتر سه ماهه شده است، بنابراین بیمه ها می توانند حمایت بیشتری داشته باشند. البته بیمه تامین اجتماعی تا 70 درصد هزینه ها را می دهد، اما سایر بیمه ها با تاخیر پوشش می دهند.

در همین راستا، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد که 200 تا 250 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلاهستند، اما متاسفانه بیش از 90 درصد از بیماران از بیماری خود بی اطلاعند.

به گفته این مقام مسئول، برنامه حذف هپاتیت B نیز برای افراد زیر 40 سال اجرا می شود.