آرشیو دوشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۹
ایران زمین
۱۹

گوناگون

صدور مجوز خروج کامیون های عراقی از گمرک ایلام

با رایزنی های مسئولان 2 کشور ایران وعراق و ارائه گواهی مبدا برای کالاهای صادراتی، کامیون های عراقی حمل این کالاها مجوز خروج از گمرک ایلام را گرفتند.

به گزارش ایرنا، تعدادی از کامیون های عراقی در روزهای گذشته برای حمل محموله های صادراتی ایران به گمرک مرز مهران مراجعه کرده بودند، اما به دلیل اینکه این کالاها گواهی مبدا نداشت، نتوانستند نسبت به حمل کالاها اقدام کنند در نتیجه در پایانه مرزی مهران معطل شدند که این مساله موجب بروز مشکلاتی در صادرات کالابه عراق شد.

یک مقام آگاه در مرز مهران گفت: واحدهای تولیدی وصادراتی، تجار و بازرگانان صادر کننده کالابه عراق باید قبل از ارسال کالاهای صادراتی به مرزها، گواهی مبدا را از سفارت عراق در تهران دریافت کرده و سپس اقدام به صادرات محصولات خود به این کشور کنند. وی افزود: صادر کنندگان ایرانی باید قبل از ارسال محموله ها و کالاهای تولیدی خود به مرزها نسبت به تهیه این مجوز اقدام کنند تا زمان رسیدن محموله به مرز، مشکلی برای خروج نداشته باشند.در روزهای اخیر تعدادی کامیون عراقی برای انتقال کالاهای صادراتی ایرانی به کشورشان به مرز مهران آمده بودند، اما به دلیل نداشتن گواهی مبدا کالاهای صادراتی موفق به حمل این کالاها نشدند. با رایزنی های صورت گرفته بین مسئولان 2 کشور این مشکل رفع شد و اکنون روند صادرات کالابه کشور عراق در مرز مهران به صورت عادی انجام می شود.

کشف شواهدی از دوره نوسنگی درمحوطه هرمنگان بوانات

شیراز- خبرنگار«ایران»/ نخستین فصل بررسی باستان شناسی درحوزه رودخانه بوانات واقع در فارس منجر به شناسایی 200 اثر شد که قدیمی ترین شواهد استقراری آن مربوطه به دوره نوسنگی است.

«مرتضی خانی پور» سرپرست هیات باستان شناسی گفت: محوطه هرمنگان درغرب روستای «جشنیان» شهرستان بوانات واقع شده که در فروردین ماه 94 شناسایی شد. با توجه به تخریب های صورت گرفته براثر فعالیت های کشاورزی و باغداری، انجام پژوهش های باستان شناسی برای حفظ محوطه در دستور کار قرار گرفت ودر پی آن کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم انجام شد. با کاوش در گمانه های تعیین عرصه و حریم مشخص شد که متاسفانه احتمالا بیش از 50 درصد محوطه توسط کشاورزان به کلی نابود شده و قسمت های کمی از محوطه باقی مانده است.