آرشیو دوشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۹
جهان
۲۰

دکه

اکونومیست: برای توریست ها تایلند، سرزمینی آرام و به دور از هر تنشی است. اما این توهمی بیش نیست و عرصه سیاسی آن چندان زیبا و پاکیزه نیست و می تواند زشت تر از آنچه که هست، شود. پادشاه محبوب این کشور که چندی پیش هفتادمین سالگرد سلطنتش را برگزار کرد، 88 سال دارد و بیمار است. بیم آن می رود ژنرال هایی که اکنون پس پرده حکم می رانند، بعد از مرگ پادشاه آشکارا قدرت را در دست بگیرند.

تایم: اواخر سال گذشته اتحادیه اروپا بر مبنای توافقی دوجانبه، به ترکیه قول داد در ازای پناه دادن به مهاجران و اجرای دموکراسی و رعایت حقوق بشر، روند پیوستن ترکیه به این اتحادیه را هموار سازد. اما اکنون با سخت گیری های اردوغان پس از کودتای هفته قبل و بازداشت و برکناری بیش از 60هزار نفر اجرای این وعده دشوار به نظر می رسد.

ویک: اسلام سابقه ای طولانی در تاریخ امریکا دارد. اما وقایع یک دهه گذشته، باعث شده آینده مذاهب در امریکا پیچیده به نظر برسد. سرمنشا همه این تردیدها نیز در داعش و فعالیت های تروریستی آن نهفته است؛ بویژه که داعش مهارتی ویژه در استفاده از فضای مجازی برای جذب جوانان افراطی دارد و توانسته چند عملیات تروریستی در این کشور انجام دهد.