آرشیو دوشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۹
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر

​​​​​​ارتباط کمبود ویتامین «دی» و ابتلابه«ام اس»

دکتر مجید ظهرابی (جراح مغزواعصاب)
دختری 20 ساله هستم، مادرم مبتلابه بیماری ام اس است. همیشه نگران این هستم که مبادا من هم به این بیماری دچار شوم، به همین دلیل همیشه در جست و جوی راه های پیشگیری از ابتلابه این بیماری هستم. در جایی خواندم که کمبود ویتامین D احتمال ابتلابه این بیماری را افزایش می دهد، آیا این مطلب صحیح است؟

امروزه تحقیقات زیادی در زمینه ارتباط کمبود ویتامین D و بیماری ام اس در حال انجام است، البته هنوز نقش صد درصدی کمبود این ویتامین در ابتلابه ام اس تایید نشده است، اما بررسی شرایط بیماران مبتلابه ام اس نشان داده است که خون آنها سطح پایینی از ویتامین D را نشان داده است. بنابراین کمبود ویتامین D موجب افزایش ریسک ابتلابه این بیماری می شود.

در افرادی که بیماری آنها به تازگی تشخیص داده شده، مصرف ویتامین D و وجود سطح بالاتر این ویتامین در خون آنها، به بهتر شدن پیش آگهی بیماری منجر می شود، به طوری که در درازمدت میزان پلاک های مغزی ام اس، همچنین شدت علائم بیماری در آنها کمتر از سایر بیماران بوده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که باید از مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز این ویتامین خودداری کنید زیرا این کار باعث بروز عوارض و مشکلات خاص خود خواهد شد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود ولی می توانید به میزان معقول از منابع ویتامین D مانند نورخورشید، پنیر، کره، شیرهای غنی شده و غلات استفاده کنید.