آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۳
اخبار کشور
۲

رویترز: بهبود روابط بانکی با ایران عقیم مانده است

خبرگزاری مشهور انگلیسی گزارش داده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و موفقیت های دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش ها برای ترغیب بانک های بین المللی برای ازسرگیری روابط با ایران را عقیم کرده است.

این مطلب را خبرگزاری رویترز در ساعات پایانی روز جمعه نوشته و افزوده «ابهام، تلاش های تهران برای جذب سرمایه گذاری خارجی جهت احیای اقتصاد آشفته اش را ناکام گذاشته است؛ ابهام بر سر آینده سیاسی و اقتصادی بریتانیا، بر سر اینکه آیا ترامپ خواستار لغو توافق هسته ای به کاخ سفید راه پیدا می کند یا خیر و بر سر اینکه آیا بانکها در صورت انجام مبادلات ایران، ناقض تحریم های آمریکا شناخته می شوند یا خیر.»

به گزارش فارس، یک مقام ارشد ایرانی، بدون افشای نام به رویترز گفت: «هراس از تبعات اقتصادی برگزیت، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی را در تعامل با ایران محتاط تر کرده است. بسیاری از آنها، سیاست «ببینیم چه می شود» را پیش گرفته اند.»

گفتنی است آمریکا در ظاهر بانک ها را برای انجام مبادلات با ایران ترغیب می کند اما در خفا سیاست ترساندن بانک ها از مبادله با ایران همچنان ادامه دارد. ترس بانک ها از سیاست های تنبیهی آمریکاست که باعث شده حتی با وجود ظاهرسازی های آمریکا خواستار تضمین از آمریکا شده اند و این گویای آن است که گفته های مقامات آمریکایی در مقابل میکروفون ها چندان برای بانک ها باور پذیر نیست و آنها از بدعهدی آمریکایی ها آگاهند.

در همین راستا در ابتدای ماه گذشته (1 تیر) علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه با تاکید بر این موضوع گفت: احتیاط بیش از حد بانک های بزرگ فرانسه برای کار با ایران به خاطر تهدیدها و ابهام گویی های خزانه داری و دفتر نظارت معاملات خارجی (اوفک) است که موجب از دست دادن برخی فرصت ها به نفع رقبای آن ها شده است.