آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۰۳
اقتصادی
۴

رئیس مرکز تجارت جهانی مطرح کرد

شگرد جدید برای گران کردن دلار

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر آزاد شدن معامله دلار آزاد در بانک ها را شگرد جدید برای گران کردن دلار و خالی کردن جیب مردم ارزیابی کرد.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی در کانال تلگرامی خود نوشت: «بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی که توسط آقای سیف از طریق صدا و سیما به اطلاع عموم رسید، از ابتدای هفته آینده، همه بانک ها مجاز می باشند تا آزادانه به فعالیت های ارزی بپردازند و نسبت به خرید و فروش ارزهای مجاز با نرخ بازار آزاد اقدام نمایند.

بر همین اساس لازم به ذکر است که دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص فعالیت آزادانه بانک ها در معاملات ارزی، متاسفانه شگرد تازه دولت جهت افزایش نرخ ارزهای رایج می باشد و احتمالا آقایان قیمت دلار دولتی را حداقل تا سقف 3 هزار و 500 تومان بالاخواهند برد.

در این راستا و به محض اینکه بانک ها خرید و فروش ارز را با نرخ آزاد آغاز نمایند و در نتیجه به دلیل کافی نبودن منابع ارزی خود، قادر به تامین ارز مورد نیاز همه خریداران خویش نباشند از همین رو مجددا مشتریان جهت تامین نیاز ارزی خود به بازار آزاد روی خواهند آورد که این امر موجب افزایش چند صد تومانی نرخ ارز خواهد شد. فلذا این دستور بانک مرکزی بیش از اینکه در جهت رفاه حال مردم و صرفه جویی در هزینه های خریداران برداشته شده باشد بیشتر به منظور خالی کردن جیب مردم و افزایش درآمدهای ریالی دولت صادر و به مرحله اجراء گذاشته خواهد شد.»

ولی اله سیف روز پنجشنبه در یک جلسه اداری در مشهد گفته بود: بر اساس دستورالعملی که هفته آینده ابلاغ می شود، بانک ها مجاز می شوند ارز آزاد مشتری را تحویل گرفته و نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. همچنین صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک بفروشند و یا سپرده گذاری کنند.