آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۸۷
سیاست نامه
۷

مد و فلسفه

مراد فرهادپور (پژوهشگر و مترجم فلسفه)

بحث من شاید ارتباط مستقیم با بحث شتاب زدگی در صحبت خانم عمادیان نداشته باشد، اگرچه شاید بتوان مد را مثال ملموسی از ایده شتاب و شتاب گرایی خواند. زیرا مد آوردن امر ساخته شده در برابر امر داده شده است و بر امر نو در برابر امر کهنه تاکید می کند. به جز این ارتباط محتوایی بین بحث مد و فلسفه و مفهوم چندبعدی شتاب گرایی، یک ارتباط غیرمستقیم نیز در کار هست. آن هم این است که به رغم آنکه درباره مفهوم شتاب گرایی تاکنون در فارسی مطلبی نوشته نشده است، مطمئنم با وجود تلاشی که برای تشریح این مفهوم شد، بنا به درک رایج ما از فلسفه، بیشترین برخورد با این مفهوم این باشد که به هر حال این هم یک مد جدید پاریسی فلسفه است و با این تعبیر کل پیچیدگی بحث فروگذاشته می شود. ضمن آنکه می دانیم تعبیر مد فلسفی اصطلاحی منفی برای نقد یا خوار و خفیف کردن است.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.