آرشیو یکشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۰
جهان
۶

چهره ها و نظر ها

اسد می تواند در دوره انتقالی نقش داشته باشد

بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه تاکید کرد با همکاری ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا و روسیه می توان به یک راه حل در سوریه دست پیدا کرد.

ییلدریم گفت که ترکیه درشش ماه آینده با تحرک بیشتری در مساله سوریه نقش ایفا خواهد کرد. نخست وزیر ترکیه با اشاره به مخالفت کشورش با تقسیم سوریه گفت: ترکیه هیچ گاه اجازه نخواهد داد سوریه براساس قومیتی تقسیم شود. وی همچنین گفت بشار اسد می تواند در دوره انتقالی نقش داشته باشد؛ ولی در آینده طولانی مدت نمی تواند یکی از طرف های موجود باشد.

مادورو نسبت به کودتا در ونزوئلاهشدار داد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلادر یک مراسم عمومی که از طریق تلویزیون پخش شد گفت: دیدید در ترکیه چه رخ داد؟ اگر جناح راست ونزوئلابخواهد در مسیر کودتا قدم بردارد، کاری که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با مخالفان و کودتاچیان کرد، در مقایسه با اقدامی که من انجام خواهم داد، «بچه بازی» است.

این در حالی است که اپوزیسیون ونزوئلابرای تاریخ اول سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور) راهپیمایی بزرگی را در کاراکاس برنامه ریزی کرده تا خواستار فراخوان همه پرسی با هدف برکناری مادورو و ناتمام گذاشتن دوره ریاست جمهوری شش ساله اش شوند.

ناتو باید تعطیل شود

روزنامه دیلی تلگراف ویدئویی را از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس منتشر کرد که وی در این ویدئو در مورد ناتو می گوید: این ائتلاف نظامی موتوری برای تحویل نفت به شرکت های نفتی است.

ناتو کار خود را متوقف کند، به خانه برود و از جلوی چشم ها دور شود. به دنبال انتشار این ویدئو موجی از انتقادها از جرمی کوربین به راه افتاده است؛ این انتقادها همچنین بعد از آن شدت گرفته است که او در یک مصاحبه از پاسخ به این پرسش که در صورت حمله روسیه به یک کشور هم پیمان ناتو از این کشور دفاع خواهد کرد، طفره رفت. مقام های سابق و فعلی نظامی در انگلیس در واکنش به اظهار نظرهای کوربین گفتند که این اظهارات شدیدا زیانبار بوده و مردم نظرات او را منزجر کننده خواهند دانست.